Jammer genoeg hoor ik vaak docenten die meegaan in die klaagzang. Heel onterecht, vind ik, want docent zijn is inderdaad niet makkelijk, maar ik vind dat juist een reden waarom ze trots mogen zijn op het werk dat ze doen! En ze doen prachtig werk. Ik ken talloze voorbeelden van zeer geïnspireerd onderwijs, van gevarieerde werkvormen, van coaching van studenten, van vernieuwing, van samen verkennen enz. Maar die verhalen hoor ik vaak alleen als ik ernaar vraag; zelden hoor ik een docent spontaan vertellen over die geweldige les waar de leerlingen zoveel van opstaken, de door henzelf ontwikkelde methode, of het inspirerende project dat ze bedacht hebben.
Wat mij betreft mogen docenten veel meer opscheppen over hun werk. En alhoewel ik privé een hekel heb aan kettingbrieven, zie ik er voor deze zaak wel mogelijkheden voor. Het lijkt mij een goed idee als directies van (samenwerkende) scholen een brief sturen aan een aantal docenten waarin ze vragen om als antwoord op de brief twee van hun allerbeste lessen ooit te beschrijven, en vervolgens het verzoek door te sturen aan 5 nieuwe collega's. Die 5 collega's sturen dan ook weer hun 2 beste lessen als antwoord, en sturen de brief weer door naar 5 andere collega's. Enz. Liefst wordt van iedere brief een kopie gestuurd naar bijvoorbeeld de mediathecaris van de school die al deze 'best practises' verzamelt en ontsluit. Als een docent op zoek is naar een andere werkvorm, dan is daar een prachtige collectie waar ze aansprekende voorbeelden uit kunnen halen.
Het lijkt me een leuke manier om docenten uit te dagen om te vertellen over de leuke kanten van hun vak, en vooral over de prestaties die ze neerzetten. Want laten we wel wezen: het is natuurlijk een geweldige prestatie die docenten dagelijks leveren! En een bijkomend voordeel is dat er een collectie ontstaat van lesvoorbeelden waar iedereen op school zijn of haar voordeel mee kan doen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten