vrijdag 23 februari 2007

Boek Mark Overmars over gaming vertaald

Leer jezelf MAKKELIJK... Games ontwerpenAlweer een maandje uit, maar ik had er nog niet over geschreven: de vertaling van het boek 'The Game Maker's apprentice'. De Nederlandse titel luidt 'Leer jezelf MAKKELIJK... Games ontwerpen met Game Maker'. Het boek kost € 24,90, en het is uitgegeven door Van Duuren Media, ISBN: 978-90-5940-284-3. Ik heb zelf het boek bij verschijnen in het Engels gelezen, en ik was er toen al enthousiast over. Nu, in het Nederlands, is het nog makkelijker lezen ;-)

Het leuke van dit boek vind ik dat het zowel een prima handleiding biedt voor het werken met Game Maker, maar dat het ook veel informatie biedt voor mensen die met behulp van andere tools een game willen bouwen. Je leert er veel over wat een game is, en wat de game-play bepaalt. Niet alleen in woorden: door de voorbeelden op de bijgeleverde cd-rom te lezen ervaar je waarom het ene spel wel leuk is om te spelen en het andere veel minder.

Heerlijk leesvoer voor iedereen die nu (nog net) vakantie heeft of volgende week vakantie krijgt! Ik ga komende week in ieder geval zelf benutten om me te verdiepen in de nodige (vak)literatuur, en ben weer terug op maandag 5 maart, om verslag te doen van wat ik heb gelezen en gehoord!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik lees je dagelijkse commentaren regelmatig.
Werk als lokaalassistent voor een computerlokaal in het VO.
Een vraagje is de gamemaker cd
die bij het boek zit nederlandstalig?

m2cm zei

@Rob,
Helaas niet: ik had de uitgever dat wel gevraagd, maar omdat dat veel geld en ook veel tijd kost, hebben ze het op dit moment hierbij gelaten. Misschien dat het bij een herdruik meegenomen kan worden, als voldoende mensen ernaar vragen. Ik zal je opmerking in ieder geval neerleggen bij de uitgever.

Anoniem zei

Beste Rob, de software (Game Maker) is helaas alleen in het Engels verkrijgbaar. Sommige van de (GML)-voorbeelden op de cd zijn vertaald naar het Nederlands, de andere spellen gebruiken o.h.a. de originele graphics (die hier en daar een Engels woordje bevatten; niets onoverkomenlijks!). De user interface van het front-end op de cd is ook vertaald.

Anoniem zei

Ik las op de site van Game Maker dat versie 7 er aankomt. Je kan nu al geen registratie voor V6 meer doen.
Is dit boek dan nog wel interessant, of kan je hem ook met v7 gebruiken.
Bob Munniksma

m2cm zei

@Bob,
Voor zover ik weet zijn de wijzigingen niet zodanig dat daardoor het boek onbruikbaar is geworden. Ik dacht dat het vooral kleine wijzigingen waren. DAt je geen registratie meer kunt doen voor versie 6 zal er ook mee te maken hebben dat Game Maker sinds kort beheerd wordt door YoYo-games. Mark Overmars blijft er overigens wel bij betrokken, maar YoYo-games gaat de dagelijkse zaken behartigen (als ik het tenminste goed heb begrepen).
Daarnaast blijft het boek interessant omdat het ook een heel goede (vind ik) introductie geeft op het wezen van games: waarom is de ene game wel leuk om te spelen, en leg je de andere na een minuutje al opzij? In het boek krijg je stap voor stap uitgelegd (en met voorbeelden toegelicht) welke elementen voorwaarde zijn om een spel te maken dat iedereen graag speelt. Dus ja: ik kan het je zeker aanbevelen, ook nu versie 7 eraan komt!

Anoniem zei

Dag Margreet,
Dank voor je reactie. Ik heb V7 al gedownload van de Yoyo-site en de lite-versie is inderdaad niet echt anders. Ik heb het boek al besteld.
Is de versie op de CD-rom de volledige versie?
Dan: Ik doe onderwijskunde op de Universiteit Utrecht. Voor de bachelorthesis ben ik bezig met serious gaming in opdracht van Quivive, die zich met deze materie bezighoudt. Mag ik je nog eens benaderen met vragen als dat zo uitkomt?
Groet,
Bob Munniksma

m2cm zei

@Bob,
Voor zover ik weet bevat de cd-rom van de Nederlandse versie hetzelfde als de cd-rom bij de Engelstalige versie. Of bedoel je dat op de CD-rom het pakket de volledige versie van Game Maker staat? Volgens mij krijg je wel de volledige versie (dezelfde als op de site), maar als je gebruik wilt maken daarvan moet je je (als ik het goed heb begrepen) nog wel registreren. Dat kost overigens niet veel: $ 20,-, en de dollar staat niet hoog op dit moment ;-)

Verder mag je natuurlijk altijd vragen stellen; ik hoop dat ik ze kan beantwoorden! Ik zou jou overigens wel willen vragen naar je opdracht van Quivive. Wat is dat voor een organisatie? Wat doen zij op het gebied van serious gaming?

Anoniem zei

Dag Margreet,
Beetje laat, maar toch....
Quivive is een projectbureau uit Zoetermeer, die allerlei projectondersteuning aanbiedt. Ook in het onderwijs.
Zij hebben ons (studenten van UU) gevraagd, te onderzoeken hoe serious gaming iets kan betekenen voor het onderwijs, met name het VMBO (KB en hoppitality-branche)
Dat doen we nu. In juni geven we een adviesrapport uit en studeren we af voor de bachelor. Als je interesse hebt, kan je wel een kopie krijgen.
Groetjes
Bob Munniksma

m2cm zei

@Bob,
Ik ben zeker geïnteresseerd! Vanuit welke opleiding doen jullie dit project?