woensdag 14 februari 2007

Machinima als lesopdracht

MachinimaVan Edwin Mijnsbergen, een zeer actieve biblioblogger, kreeg ik de hint eens te kijken naar dit 'filmpje', of beter gezegd: deze 'machinima'. Machinima is (volgens Wikipedia) 'een filmgenre waar men vrijwel uitsluitend gebruik maakt van een computerspel'.

Van een computerspel wordt eerst een filmpje gemaakt. Fragmenten uit die film worden vervolgens bewerkt en aan elkaar geplakt tot een heel nieuw filmpje. Het onderwerp van die film kan iets heel anders zijn dan het spel. In het voorbeeld dat Edwin me stuurde verbeeldt de film één van de verhalen uit de Canterbury Tales van Geoffrey Chaucer: The Pardoners Tale. Dat is een verhaal waarin drie mannen ten gevolge van hun eigen hebzucht de dood vinden. De beelden van de film zijn gehaald uit het spel World of Warcraft, een spel dat zich afspeelt in een fantasy-wereld vol elfen, trollen, orcs enz. Iets heel anders dus dan het 14e-eeuwse Engeland waar de Canterbury Tales zich afspelen.

Maar ja, voor wie 'mediawijs' is, is het niets nieuws dat beelden zodanig bewerkt kunnen worden dat het resultaat totaal afwijkt van het origineel. Vaak wordt dat gezien als iets negatiefs (dan wordt meestal de term 'manipuleren' gebruikt in plaats van bewerken), maar het kan natuurlijk ook positief gebruikt worden. Zoals bij deze Machinima van The Pardoner's Tale, waarbij het juist de bedoeling is om de beelden te bewerken. Om dat goed te kunnen doen moet de maker eerst weten wat de kern is van het verhaal van Chaucer, dan moet hij heel goed de beelden van het spel bekijken, en vervolgens moet hij die zo bewerken dat er een nieuw geheel ontstaat.

Volgens mij dus een prachtige opdracht, die door menig gamer met plezier uitgewerkt zal worden. En toepasbaar voor allerlei zaken: voor de talen (maak een machinima over een verhaal), maar ook voor de mens- en maatschappijvakken (over bijvoorbeeld Korea, of over de organisatie van de thuiszorg, of over de ontdekkingsreiziger Jacques Cartier).

Ik ben nog geen Nederlandse voorbeelden tegengekomen van machinima die zijn gemaakt voor school. Als jij er eentje weet, dan zou ik het leuk vinden als je dat hier meldt!
Wil je meer machinima zien, dan kun je terecht bij YouTube of bij Google Video.

7 opmerkingen:

Mario zei

Gaaf! Ik had er wel eens van gehoord maar er nog nooit een gezien. Je zegt dat je nog geen Nederlands voorbeeld hebt gezien? Nou, we kunnen er toch altijd eentje maken! Nu alleen genoeg mensen zien te vinden die er zin in hebben om mee te helpen.

Groetjes,
Mario

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Mario,
Dat is precies wat ik bedoel. Als jij er eentje maakt (alleen of samen met anderen) die past in het onderwijs en je zet 'm op Youtube of Googlevideo o.i.d., dan krijgt die plek in mijn weblog. Ik ben heel benieuwd waar je mee komt!

Ruud Smedts zei

Hi,
Ik ben Ruud Smedts, leerling van het Sintermeertencollege in Heerlen. Een paar dagen geleden heb ik een mailtje ontvangen met de vraag of ik iets wilde schrijven over de machinima die we op school hebben gemaakt. De vraag was naar de moeilijke, makkelijke leuke en minder leuke dingen.
We hebben de machinima gemaakt tijdens een project op school, het Time project waarin contacten met andere scholen centraal staan, op dat project waren al meerdere jaren animaties met kleipoppetjes gemaakt, afgelopen jaar wilden we een combinatie van klei met machinima maken. Het makkelijke van machinima is dat je veel film materiaal hebt in een korte tijd (1 minuut filmen in een spel geeft ook 1 minuut materiaal) in vergelijking met de kleipoppetjes waar je minstens 12 foto's moet maken voor 1 sec beeld. Het lastige was omdat we een plan hadden gemaakt waar redelijk veel mensen voor nodig zouden zijn (enkele tientallen het liefst), wat achteraf te veel bleek te zijn aangezien we met andere online gamers werktten die zich niet al te gedwongen voelden op tijd te komen...dus was het helaas nodig de scene met de vele mensen te schrapen en het kleinschaliger te houden. Iets wat ik hierdoor wel te weten ben gekomen is dat als je een wat grotere machinama wil maken je dat van te voren goed moet oefenen, en een duidelijk script klaar moet hebben. In tegenstelling tot de kleinschalige klei-animaties die je natuurlijk ook moet voorbereiden maar gaandeweg nog wel hier en daar wat kan improviseren.
Ik vond het heel leuk om met machinima te werken want je hebt met alleen een computer (en de nodige voorbereidingen) genoeg om een heel aardig filmpje te maken.

Groetjes,

Ruud

(het filmpje dat we hebben gemaakt:
http://www.youtube.com/iahpostmes het filmpje heet WoW the Mirror)

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Ruud,
Boeiend om je ervaringen te horen! Wat ik alleen niet begrijp in je verhaal (maar ik weet absoluut niets van het maken van films, dus misschien is het wel een heel domme vraag): waarom is het nodig om de gamers tegelijkertijd aan de slag te hebben? Is het niet mogelijk om eerst filmmateriaal te verzamelen van een aantal game-sessies en die dan in één keer te vewerken tot een machinima?

Ruud Smedts zei

Plakken zou wel kunnen maar dan is het heel veel werk om precies op dezelfde plaats te gaan staan...Als je bijvoorbeeld een speelfilm ziet is een scene ook niet persoon voor persoon opgenomen maar alle acteurs samen in actie...de gamer is de acteur in de machinima.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Ruud,
Ik snap dat je in een scene alle 'acteurs' tegelijkertijd filmt. Maar jullie hadden per scene toch niet zoveel acteurs? Of was dat wel jullie plan maar ging dat niet door?

Ruud Smedts zei

Oorspronkelijk hadden we wel veel acteurs...maar daar kwam het probleem...hoe betrouwbaar zijn mensen die je helemaal niet kent (alleen van wat in-game samen spelen)
als het gaat om een afspraak te maken, het kwam er op neer dat ik van de tientallen die zeiden 'oh leuk ik help wel' er zo'n 5 ook echt kwamen :S en dat viel ff tegen.