vrijdag 16 februari 2007

Mathcasts

MathcastsWel eens gehoord van Mathcasts? Ik niet, althans, tot gisteren! Toen las ik voor het eerst over dit fenomeen op de site TechSmith. Een mathcast is een screencast waarin een wiskundeprobleem wordt uitgelegd. Online uitleg dus over allerlei wiskundige zaken, zoals het oplossen van lineaire vergelijkingen, kansberekening, en trigonometrie.

Ik denk niet dat dit soort screencasts de docent kan vervangen, maar ik vind het wel heel handig om dit soort zaken online aan te bieden. Het lijkt me erg handig om de uitleg van zaken die je vergeten bent, weer terug te halen. Dat kan natuurlijk ook met een boekje, maar juist dit soort beelden blijft bij de vaak zeer beeld-georiënteerde leerlingen van nu, volgens mij veel beter hangen dan de teksten uit de boeken, of de eigen aantekeningen.

De mathcasts zijn keurig netjes gerangschikt in de bibliotheek, zowel op niveau als op onderwerp. En het is een wiki, dus wie zelf een mathcast maakt, kan hem hier toevoegen. Een leuke manier om online lesmateriaal te verzamelen!

Geen opmerkingen: