maandag 12 februari 2007

Multi(media)tasking

Rapport_over_Multi(media)taskingDe Kaiser Family Foundation heeft weer eens een interessant rapport uitgebracht, dit keer over multi(media)tasking door (Amerikaanse) jongeren.

Er zitten voor mij onverwachte conclusies in. Zo valt er te lezen dat meisjes meer multitasken dan jongens. Dat had ik niet verwacht. Ik heb wel her en der gelezen dat vrouwen over het algemeen beter in staat zijn om verschillende dingen tegelijk te doen, maar omdat ik multitasken vooral associeer met computers en ik denk dat vooral jongens veel tijd doorbrengen achter dat apparaat, had ik verwacht dat zij vaker dan meisjes verschillende media zouden benutten. Niet dus: er blijken iets meer meisjes dan jongens te multimedia-tasken.

Een andere interessante constatering vond ik dat lang niet alle jongeren multitasken. Er is een grote groep jongeren (ca. 20%) die bijna nooit tegelijkertijd van verschillende media gebruik maakt. Dat vind ik wel iets om in mijn oren te knopen: ik ga er toch vaak vanuit dat bijna iedereen (net als ik) tijdens het computeren andere dingen doet, bijv. telefoneren terwijl ik een verhaal aan het schrijven ben, mail checken tussen 2 games door enz.

Een derde bevinding uit het rapport is dat televisie nog steeds een zeer belangrijk medium is voor jongeren en dat dit een behoorlijk 'absorberend' medium is: als jongeren televisiekijken maken ze tegelijkertijd relatief weinig gebruik van andere media. Dat verbaast me erg: ik kijk zelf bijna nooit alleen t.v.: ik doe daar bijna altijd iets anders naast. Ik lees een boek. hang aan de telefoon, zit op de computer te surfen of mijn mail te beantwoorden enz. Maar blijkbaar wijk ik daarmee erg af van wat de meeste jongeren doen! Het kan natuurlijk zijn dat dat in Nederland anders ligt dan in Amerika: dit rapport gaat over Amerikaanse jongeren en het is natuurlijk niet gezegd dat onderzoek in Nederland dezelfde resultaten zou opleveren.

Ik zou er overigens voor willen pleiten om ook in Nederland zo'n onderzoek te doen. En daarbij zou ik dan willen focussen op de mogelijkheden en bedreigingen van multitasking voor het onderwijs. Is het zo dat door te zappen van het ene medium naar het andere, jongeren minder geconcentreerd hun huiswerk maken? En geldt dat dan zowel voor huiswerk dat gemaakt wordt met boeken en schriften, als voor huiswerk dat gemaakt wordt via de computer? Gaan jongeren eerder aan de slag met hun huiswerk als ze dat moeten maken met de computer? En helpt het als huiswerk/schoolwerk aangeboden wordt via verschillende media, zodat jongeren moeten zappen van het ene medium naar het andere? Ik zou het wel willen weten...!

Geen opmerkingen: