vrijdag 9 februari 2007

Story Inventor: nieuwe editie

Story InventorBegin december maakte ik op dit blog melding van het programma Story Inventor. Story Inventor is een programma van Koala Games waarmee je heel makkelijk 'branching story-games' kunt maken. Dat zijn games die gebaseerd zijn op het maken van keuzes volgens een boomstructuur. Ik vertelde toen dat ik het een heel interessant programma vind om games mee te maken, omdat het erg gebruiksvriendelijk is, en daardoor bij het maken van een game de nadruk legt op de inhoud van de game en niet op het programmeren ervan. In de versie die ik toen had, kon ik alleen toen geen filmpje toevoegen.

Goed nieuws: er is een nieuwe versie uit van het programma, en daar lukte het me zonder enig probleem. En niet alleen dat: er is nu ook een mogelijkheid om kleine animaties toe te voegen. Dat lijkt spectaculairder dan het is: je maakt daarin gebruik van standaard achtergronden en animaties. Alleen de tekst die je aan de animatie toevoegt is helemaal vrij. Maar ik denk dat het voor veel kinderen toch een leuk extraatje is waar ze graag mee zullen spelen! De kosten van het programma zijn te overzien: ik kreeg het toegestuurd voor 40 euro. Ik vond het wel de moeite waard om in te investeren, omdat je hiermee een heel makkelijke manier hebt om games (of interactieve films) te maken.

Hoe je dat doet? Je legt je leerlingen een probleem voor en je vraagt ze hiervoor verschillende scenario's uit te werken. Neem bijvoorbeeld het onderwerp cyberpesten. Vraag de kinderen om te bedenken wat je kunt doen als je een anonieme hate-mail krijgt, en wat zij denken dat er dan gebeurt. Laat ze verschillende scenario's bedenken en uitwerken. Bijvoorbeeld: je vertelt het je vriendin, en die zegt dat je een mailtje terug moet sturen. Of je neemt een nieuw e-mailadres dat je alleen aan je beste vrienden geeft. Of je vertelt het je juf of meester. Wat gebeurt er als je dat doet? De scenario's worden met behulp van het programma Story Inventor uitgewerkt in een storyboard. Van elk scène maken ze een filmpje, een tekening of een animatie (eventueel zelfs met geluid), en de scènes worden aan elkaar gelinkt m.b.v. Story Inventor. Zo ontstaat er langzaam maar zeker een spel waarin je kunt zien wat nu de beste manier is voor de leerlingen om met zo'n probleem om te gaan.

Het resultaat van de tijd die je hieraan hebt besteed? Als je die vraag aan de kinderen stelt, dan zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het een mooi spel heeft opgeleverd. Maar ik denk dat de weg ernaar toe het meeste effect heeft: de kinderen gaan met elkaar het gesprek en alle voor- en nadelen van de verschillende opties worden doorgesproken. Zo krijgen ze echt inzicht in wat de mogelijkheden zijn en wat het oplevert. Het spel is daarbij in mijn ogen een mooi bijproduct!

Als je wilt weten hoe Story Inventor werkt, dan kun je dit filmpje bekijken.

2 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

Hier moest ik even aan jou denken :-)

http://www.gamert.nl/nieuws/wow_op_school.html

http://www.youtube.com/watch?v=4KjLWTWJ--o&eurl=

Groet,

Edwin

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Edwin,
Ik ben blij dat je aan me denkt ;-)
Leuk filmpje, en natuurlijk een geweldige opdracht voor gamers om zo'n filmpje (sorry: Machinima!) te maken. Ik zal Martijn erop wijzen: hij doet tweetalig onderwijs en volgens mij zou zo'n opdracht een kolfje naar zijn hand zijn!