maandag 5 februari 2007

Onderzoek Mindmap-software

Onderzoek Mindmap-softwareVan Louis Hilgers, de man achter de site ICT-in-onderwijsnieuws, kreeg ik een berichtje dat op zijn site een vergelijkend onderzoek te vinden is over Mindmapping-programma's. Het onderzoek is uitgevoerd door Joop van Schie, van adviesbureau Cocon.

Alhoewel ik zelf tot een paar maanden zelden een mindmapping-programma had gebruikt, was ik wel een voorstander van het gebruik daarvan omdat ik er wel mogelijkheden in zag. In November vorig jaar kreeg ik de beschikking over het programma MindManager, en toen was ik om: ik gebruik het programma weliswaar niet vaak, maar heb er wel veel plezier van de keren dat ik het gebruik.

Joop vergelijkt in zijn onderzoek de pakketten:
Hij heeft een lijst gemaakt met criteria waaraan Mindmap-software volgens hem moet voldoen, wat belangrijke toevoegingen en wat leuke extraatjes zijn. Van elk pakket heeft hij daarnaast beschreven wat dat pakket onderscheidt van alle andere pakketten. En, wat ik heel prettig vindt: hij geeft steeds duidelijk aan voor welke doelgroep het betreffende pakket gebruikt kan worden. Het scheelt natuurlijk nogal of je een pakket wilt gebruiken om een brainstorm met de docenten van je school te structuren, of dat je met kinderen van een basisschool de verschillende facetten van een onderwerp in kaart te brengen!

Ik kan dit overzicht iedereen die overweegt om een pakket aan te schaffen, van harte aanraden. Maar ook voor degenen die dat (nog) niet in overweging hebben genomen vind ik dit onderzoek de moeite waard. Het maakt namelijk heel duidelijk wat de mogelijkheden zijn van Mindmap-software, dus na het lezen van dit onderzoek kun je in ieder geval een betere afweging maken of de aanschaf van Mindmap-software voor jou nuttig is!

Natuurlijk heb ik gekeken hoe MindManager scoort: gelukkig blijkt het voor mij het goede pakket te zijn ;-)

N.B. Niet te vergelijken met dit soort pakketten, maar wel handig om te weten: er is ook een online mindmap-programma: Bubll.us. Even een account aanmaken en je kunt je brainstorm online vastleggen. Je kunt helaas je account (nog) niet delen, net zo min als de resultaten van je brainstorm, maar misschien komt dat nog!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Margreet,

Leuk om te lezen dat je 'om' bent. MindMappen is een zeer krachtig instrument, voor leren en onthouden, organiseren en structureren en nog veel meer. Ikzelf ben voorstander van het leren MindMappen op papier. Op die manier dwingt het je tot goed nadenken over wat je wilt.

Wil je MindMappen op de computer, kies dan een programma waarmee je écht organische (vrijelijk gebogen) branches kan tekenen. iMindMap van Tony Buzan is zo'n programma. Het komt in augustus met een spectaculaire nieuwe versie waarvin veel verbeteringen en nieuwe mogelijkheden zitten.

Meer informatie is te lezen op www.imindmap.nl waar je ook een Trial-versie kan downloaden.