woensdag 7 februari 2007

Weblog in het onderwijs

WeblogsinhetonderwijsJohn Demmers, de motor achter Webkwestie, heeft een weblog geopend: Weblog in het onderwijs. En John zou John niet zijn als hij daarbij niet direct een webquest gemaakt zou hebben ;-) In zowel de webquest als de weblog gaat John op zoek naar wat een weblog kan betekenen in het onderwijs. Ik vind het wel een boeiende combinatie van leermethoden: de ene erg gestuurd en vooral gericht op degenen die (nog) weinig kennis van en ervaring met weblogs hebben, en de ander helemaal vrij, bedoeld om met degenen die al wat meer weten van weblogs gezamenlijk kennis op te bouwen over de mogelijkheden van weblogs in het onderwijs.

Leuk van het weblog vind ik dat John niet zozeer verslag doet van zijn ervaringen, maar daar allerlei stellingen plaatst. Bijvoorbeeld:
Elk kind zou een weblog moeten hebben om dagelijks of wekelijks de belangrijkste ervaringen van de afgelopen periode te noteren. Dat is goed voor de taal- en sociaal emotionele ontwikkeling.
of:
De leerling hoeft niet altijd fysiek op school aanwezig te zijn om te leren, want een leerkracht kan via een eigen weblog tekst en uitleg geeft over bepaalde stof. Leerlingen kunnen die overal lezen en op reageren. Is de weblog daarmee een school van de toekomst?
Ik vind het wel uitdagende stellingen, en heb er natuurlijk op gereageerd. Ik ben benieuwd wat jullie mening is over de stellingen. Als veel mensen reageren (zowel lezers als schrijvers van weblogs) op Weblogs in het Onderwijs, dan krijgen we zeker een inspirerend overzicht van wat wel en niet kan met weblogs in het onderwijs, en welke omstandigheden nodig zijn om optimaal rendement te hebben van weblogs. En we bewijzen ermee dat weblogs zich er goed voor lenen om gezamenlijk kennis op te bouwen over een onderwerp!

Geen opmerkingen: