woensdag 14 maart 2007

Be a reporter

Be a ReporterRegelmatig roep ik dat we onze leerlingen bewust moeten maken van de macht èn de onmacht van de media. Jongeren zijn grootverbruikers van (multi-)media, maar elke keer weer valt me op hoe weinig ze weten wat ze gebruiken en hoe ze het moeten gebruiken. De gevolgen?? Werkstukken die gebaseerd zijn op gekleurde of onjuiste informatie, slechte bronvermeldingen, informatie die ongewenst prijsgegeven is, een niet bij het doel passende keuze en gebruik van communicatiemiddelen en argeloosheid met betrekking tot door de media uitgedragen ideologieën.

Ik vind daarom dat er daarom in het onderwijs veel meer aandacht besteed moet worden aan de media. Een goed gebruik van de media verruimt namelijk je mogelijkheden: je kunt gebruik maken van een enorme hoeveelheid informatie, je kunt de waarde van die informatie inschatten, je kunt zelf informatie aanbieden en zo je jezelf en je talenten op de goede manier profileren via de media en je hebt een enorm scala aan communicatiemogelijkheden.

Journalisten zijn mensen die beroepshalve veel met media te maken hebben. Een spel waarbij je in de huid kruipt van een journalist kan je daarom inzicht leveren in hoe media tot stand komen. Er zijn verschillende games waarin dit gegeven uitgewerkt wordt. Science.net (en Journalism.net is een variant daarvan) is een spel waarin leerlingen een aantal weken zelf een krant uitgeven. Ze werken samen met ècht journalisten en leren zo het vak (en de mogelijkheden van media) van binnenuit.

Maar voor een dergelijk omvangrijk project is op scholen natuurlijk niet altijd tijd. Een game dat een goede start kan bieden voor lessen over media, en dat in een kwartiertje gespeeld kan worden, is Be a Reporter. In dit spel krijg je van de hoofdredacteur de opdracht om een artikel te schrijven. Je krijgt informatie over een voedselschandaal: kinderen van een school zijn ziek geworden, waarschijnlijk ten gevolgen van het eten van giftige kaas. Je moet achterhalen of de informatie juist is of niet en of er meer informatie is. Op basis van wat je hoort en leest bepaal je vervolgens welk artikel je schrijft.

Natuurlijk komen in dit spel niet alle aspecten van het reporterschap aan de orde. De belangrijkste boodschap is dat het belangrijk is om je informatie na te trekken. En dat betekent dat je meer bronnen moet raadplegen, en dat je de goede vragen moet stellen. Voor iemand die gewend is om met informatie om te gaan, is dat geen nieuws, maar neem van mij aan dat leerlingen daar vaak heel anders over denken. Het spelen van deze game kan daarom een goede eerste stap zijn op de weg naar media-educatie en informatievaardigheden!

N.B. Het spel is gratis, maar je moet je wel tevoren registreren.

4 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

Interessant!

Marina .... zei

leuk! En belangrijk om framing te voorkomen!

Margreet-ICT en Onderwijs zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Marina,
't blijft iets om aandacht aan te besteden, framing of het bredere begrip informatievaardigheden. We krijgen toegang tot steeds meer informatie en de boodschap erachter is vaak onbekend, en we staan er vaak gewoon niet bij stil. Ik ben zelf nog nooit lesmateriaal tegengekomen bijvoorbeeld over verborgen boodschappen in games. Dat zijn er namelijk heel wat. Als je jouw Sim gelukkig wil laten worden moet je voldoen aan een bepaald (Amerikaans) ideaal. Ik weet zeker dat maar weinig spelers erbij stil staan dat je op die manier ongemerkt een beeld opgedrongen krijgt van wat goed is en wat niet. Ik zou zeer geïnteresseerd zijn in een onderzoek waarin de verborgen boodschappen achter De Sims worden achterhaald. Iets voor jouw studenten?