woensdag 21 maart 2007

Op reis door de Steenkoolmijnen

Op reis door de SteenkoolmijnenVan het Industrion kreeg ik de net uitgegeven dvd-rom over de steenkoolmijnen. Een dvd vol met informatie over het leven rondom de mijnen. Er zijn 3 onderdelen:
  1. geschiedenis van de mijnbouw,
  2. het sociale leven van de mijnwerker,
  3. een tocht door de bovengrondse en ondergrondse mijn.
Na aanklikken krijg je een plaatje met een aantal hotspots, waarop je weer verder kunt klikken. Zo kun je bij 'Geschiedenis van de mijnbouw' bijvoorbeeld kiezen voor het onderdeel 'Menskracht en paardenkracht', 'Het ontstaan van steenkool en de mijnenbouw' of 'De mijnen gaan dicht'.

De meeste onderwerpen bieden tekst, voorzien van één of meer illustraties. Soms zit er wat extra's bij, bijv. een geologische tijdlijn waarop aangegeven staat in welke fases steenkool is ontstaan, of een filmpje uit het DSM-archief over het werk in de mijnen. Ik vond zelf het leukste onderdeel de ondergrondse mijn. Daar kun je een virtuele tocht maken door een ondergrondse mijn, of kijken naar een dag uit het leven van een mijnwerker.

Wat ik jammer vind, is dat de cd een aantal mogelijkheden om zelf je ontdekkingsreis door de mijnen te sturen, laat liggen. Je kunt bijvoorbeeld niet zelf aangeven wanneer je naar een volgende foto bij een tekstje wilt gaan (bij de onderdelen 'Geschiedenis van de mijnbouw' en 'Het sociale leven van de mijnwerker', en bij de virtuele rondleiding kun je niet dingen aanklikken om daar meer informatie over te krijgen of om ze van dichterbij te bekijken.

Wat ik wel erg sterk vind van de dvd is dat het door de grote hoeveelheid gevarieerd beeldmateriaal een prachtig beeld geeft van een tijd die is geweest, de voordelen en de problemen die de mijnen hebben gebracht, en de enorme gevolgen die de sluiting van de mijnen heeft gehad op de regio. Al met al dus zeker iets om aan te schaffen voor de schoolmediatheek!

Geen opmerkingen: