maandag 19 maart 2007

Speels onderwijs

motivatie dmv een wiskunde-spelVorige week vertelde ik over het onderzoek van Ryan, Scott Rigby en Przbylski en het artikel van David Shaffer over waarom mensen gamen leuk vinden, en het artikel van David Shaffer. Zij kwamen tot de conclusie dat het plezier in gaming berust op 3 peilers: autonomy, competence en (bij multiplayer online games) relatedness. Wat mij boeit is de vraag hoe je nu deze elementen zou kunnen inbouwen in het onderwijs, ook als je niet leert door gamen. Eén van de redenen waarom we in het onderwijs geïnteresseerd zijn in games is omdat we onze leerlingen graag willen motiveren. Als de aantrekkingskracht van gaming zit in de door Ryan, Scott Rigby en Przbylski genoemde elementen, dan zou door deze factoren in te bouwen in je lessen het onderwijs net zo aantrekkelijk kunnen maken als games.

Laten we de factoren eens stuk voor stuk bij de kop nemen. Bij online games speelt 'relatedness' een rol in de motivatie. De gamers voelen zich met elkaar verbonden: ze willen allemaal hetzelfde doel bereiken en op fora kun je zien hoe sterk ze elkaar daarbij ondersteunen. In het onderwijs wordt ook wel gewerkt met groepsopdrachten, maar niet altijd is er daarbij aandacht voor dat een goed eindresultaat alleen maar bereikt kan worden als de leden van de groep goed samenwerken. Wil je je leerlingen bij elkaar betrokken laten zijn, dan is het nodig dat afhankelijk zijn van elkaar. Interessant vind ik dat onderlinge afhankelijkheid ook basisvoorwaarde is voor samenwerkend leren.

Autonomie van de speler wordt in het spel vormgegeven door de speler zelf een strategie uit te laten stippelen. Keuzes zijn zelden helemaal fout: wel is de ene keuze beter dan de ander, of leidt sneller tot het gewenste resultaat. In het onderwijs is er vaak weinig sprake van keuze vrijheid: iedereen moet op dezelfde dag, met behulp van dezelfde methode aan de slag om hetzelfde resultaat te bereiken. Dat bepaalde resultaten behaald moeten worden is duidelijk, maar ik denk dat het wenselijk dat er meer mogelijkheden worden geboden om die resultaten te behalen. De ene leerling zal graag gebruik maken van de methode, een ander leert misschien liever door projecten te doen, en een derde doet het liefste zelf onderzoek. En niet iedereen heeft voor alles dezelfde hoeveelheid tijd nodig, of wil de studietijd op gelijke manier als de anderen in stukjes hakken. Het zou geweldig zijn als een leerling er zelf voor zou kunnen kiezen wanneer bepaalde vakken in het jaar gevolgd worden en of hij werkt in lesuren, blokuren en in trimesters of semesters of liever de stof verdeelt over het hele jaar.

Tot slot de factor competence. Leerlingen willen graag het gevoel hebben zich bepaalde kennis of vaardigheden eigen gemaakt te hebben. In het onderwijs wordt nog vaak ingezoomd op wat de leerling niet weet. Natuurlijk benadrukken we ook wel wat een leerling wel weet, maar lang niet altijd vertellen we er dan bij waarom het belangrijk is dat hij zich die kennis of vaardigheid eigen heeft gemaakt. Wat kun je eigenlijk met die kennis in het 'echte' leven, het leven dat zich afspeelt buiten school? Ik denk dat we onze leerlingen kunnen motiveren door ze vaker vertellen welke stappen ze al hebben gezet, en waarom die zinvol zijn. Een portfolio kan volgens mij in dat proces goede diensten bewijzen. Om dat te kunnen samenstellen moet je je bewust zijn van wat je hebt geleerd, en volgens mij vindt een leerling (en ik denk: iedereen) het heerlijk om te kunnen laten zien wat hij zich eigen heeft gemaakt.

Misschien hebben jullie nog veel meer tips om deze 'motivational pulls' in het onderwijs vorm te geven. Het zou leuk zijn als we in dit weblog met zijn allen kunnen brainstormen hoe we onderwijs ook zonder spellen 'speelser' kunnen maken!

9 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

"the purpose of training is people getting impressed by themselves instead of overwhelmed by the trainer".

Helemaal met je eens dat kijken naar wat wel goed gaat meer oplevert dan kijken naar wat niet goed gaat! Om deze omslag in denken te bewerkstelligen zijn m.i. niet alleen (of persé) speelsere werkvormen nodig, maar ook een "speelsere" docent. Iemand die de regie uit handen kan geven.

Ik ervaar E-learning als een krachtige, speelse methode om relatedness, autonomie en competence vorm te geven (zonder dat er echte games gespeeld hoeven te worden. Wel werk ik met "casussen", interactieve filmpjes waarbij de gebruiker kiest welke zoekwegen hij of zij af wenst te leggen).
Voorwaarde: het onderwijs sluit aan bij de praktijk. Hier is een schone taak weggelegd voor de ontwikkelaars.

Hoe het onderwijs speelser zou kunnen? Ik denk meteen aan oefeningen uit de theatersport, maar ook allerhande werkvormen die wel in commerciële trainingen worden gebruikt, maar (m.i.) te weinig in het reguliere onderwijs.
Vananavond ga ik toevallig aan het werk met de werkvorm WorldCafe. Ken je die? Misschien leuk om eens op die manier met elkaar te brainstormen over dit onderwerp. Kan erg vruchtbaar zijn.

Leren is lol! Tenminste, dat zou het moeten zijn ...

Anoniem zei

Relatie, competentie en autonomie.
Hee, dat zijn de pijlers van adaptief onderwijs. Ideeën voor adaptief onderwijs vind je bijv. bij onderwijsmaakjesamen.nl .
Het idee is niet nieuw meer in het basisonderwijs: ik denk dat er geen juf te vinden is die niet met de termen om de oren is gewapperd.
Grappig, om ze nou ook bij games tegen te komen.

m2cm zei

@Elke,
Ik denk dat bijna al deze 'vernieuwingen' al jaren oud zijn. Alleen de manier waarop die vertaald worden, zullen steeds aangepast moeten worden aan de maatschappij van dat moment. Omdat er nu veel ontwikkelingen zijn in de media en jongeren die media massaal omarmen, vind ik het voor de hand liggend dat we kijken hoe we die media kunnen gebruiken. Maar als er volgend jaar ontwikkelingen zijn rondom (ik noem maar wat) nieuwe vervoermiddelen waar jongeren groots gebruik van maken, dan zou ik willen kijken hoe ik die passie kan benutten voor het onderwijs!

Marina Noordegraaf .... zei

Is dit persbericht iets voor jou?

m2cm zei

@Marina,
Dank je wel. Ik kende Yalp al wel, maar dit apparaat nog niet!

Anoniem zei

Hoi Margreet,
Ik las laatst dat niet het gamen leuk is, maar het leren.
Ga maar na: steeds beter worden in een spel is leuker dan er goed in zijn.
Daar moest ik even over na denken.
Als we DAAR eens iets mee zouden kunnen doen in het onderwijs ;-)

m2cm zei

@Elke,
Bedoel je deze?

Anoniem zei

(verlegen gniffel met foot-in-mouth)
Ja.
Nou heb ik even spijt van mijn feedracen. Ik ga vaker doorklikken naar je blog.

m2cm zei

@Elke,
speed of niet: ik ben blij dat je mijn blog leest, en vooral ook reageert!