dinsdag 27 maart 2007

Rampen voorkomen

Naar het spelVorige week deed ik het voorstel aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken om een spel te ontwikkelen waarin mensen leren wat er allemaal komt kijken bij het bestrijden van rampen. Ik meldde toen ook dat er al wel een internationale rampengame is. In dat spel leer je vooral hoe natuurrampen bestreden moeten worden: een tsunami, een orkaan, een aardbeving, een overstroming of een brand. Je kunt steeds kiezen uit 3 levels: easy, medium of hard. Als je je keuze hebt gemaakt, start het spel.

Je krijgt te horen hoeveel mensen leven in het gebied waarvoor jij verantwoordelijk bent, welke gebouwen je moet neerzetten, en welke gebouwen je speciaal moet beschermen zodat de ramp ze niet kan verwoesten. Je kunt je werk doen door bijv. dijken of dammen te bouwen, het land zelf te benutten (door het kiezen van de juiste begroeiïng) of gebouwen neer te zetten. Je krijgt daarbij steeds informatie over wat de functie is van de verschillende middelen die je tot je beschikking hebt. Je moet slimme keuzes maken, want je hebt een beperkt budget tot je beschikking. Ook is er een tijdslimiet: onderin je scherm is een tijdbalkje. Als die vol is gelopen, breekt de ramp uit, en wordt getest of jouw keuzes de goede waren.

Door het spelen van het spel krijg je een goed idee hoe je mensen en gebieden kunt beschermen tegen de gevolgen van natuurrampen. Zinvol is het spel daardoor zeker, en ik kan me goed voorstellen dat het spel gebruikt wordt als start van een discussie over de problemen die zich voordoen om gebieden te beschermen tegen rampen, bijv. bij aardrijkskunde of maatschappijleer. Maar ik vind het spel wel vrij eentonig om te spelen. Je moet bij elk stukje land apart aangeven wat je ermee wilt. Bij het bouwen van een dijk bijvoorbeeld kun je niet in één keer aangeven hoe je die wilt neerleggen. Daardoor wordt het spel erg traag. De factor humor, die de eentonigheid zou kunnen doorbreken, ben ik helaas niet tegengekomen. Misschien dat het onderwerp zich hiervoor minder leent, maar ik denk dat humor eigenlijk altijd en overal een plaats verdient.

Kortom: wel een aanrader voor de les, maar ik hoop dat bij de introductie van het spel en de nabespreking ervan, er nog wel een vrolijk sausje overheen kan worden gegoten ;-)

Geen opmerkingen: