maandag 26 maart 2007

Wedstrijd Zoeken op internet

Naar de site van SerendipVoor wie het nog niet gelezen heeft op Voelspriet: er is een nieuwe wedstrijd 'Zoeken op internet' van start gegaan. De Krakercompetitie (en de Jeugdkrakercompetitie) van de Openbare Bibliotheek zal inmiddels bij veel lezers van mijn weblog wel bekend zijn, maar deze wedstrijd is volgens mij net zo uitdagend en leuk. Wekelijks wordt een vraag gepubliceerd waarvan het antwoord op internet gevonden kan worden. De vragen zijn verpakt in een kort verhaaltje, en gaan vaak over feitjes of wetenswaardigheden waar ik nog nooit van had gehoord, bijv. een bevolkingsgroep die een gele badge moesten dragen als onderscheidingskenmerk of een dialect dat genoemd is naar een dier. Het spreekt mij bovendien wel aan dat met deze wedstrijden geen grote prijzen gewonnen kunnen worden: het gaat echt om de eer. De site biedt ook mogelijkheden om samen te werken: er is een forum waar de zoekers elkaar op weg kunnen helpen. Uiteraard is het ten strengste verboden om daar een antwoord weg te geven!

De naam Serendip komt, zo staat te lezen op Voelspriet, van Serendipiteit. Serendipiteit betekent dat je, terwijl je het ene zoekt, het andere ontdekt. Dat is met deze wedstrijd ook zo. Behalve het antwoord op de vraag, vind je ook andere onverwachte informatie en het contact met anderen', aldus de organisator van de wedstrijd.

Afgelopen weken was de testperiode van deze wedstrijd, en ik kreeg gisteren bericht dat ze nu 'voor het eggie' gaan.

Ik kan me heel goed voorstellen dat deze wedstrijd gebruikt wordt op school, als kapstok om leerlingen te leren zoeken. Je kunt bijvoorbeeld elke week een groepje het antwoord op een vraag laten zoeken. Ze moeten dan natuurlijk ook vertellen hoe ze aan het antwoord zijn gekomen. Zonodig kun je dan aanhaken bij hun verhaal door te wijzen op andere zoekmethoden, andere bronnen, het beoordelen van de sites en het vermelden van bronnen. Als je met genoeg leerlingen meedoet kun je er bovendien ook op school nog een leuke wedstrijd van maken!

Geen opmerkingen: