maandag 19 maart 2007

YouTube: ook voor het onderwijs

ga naar website CABKAfgelopen week kreeg ik een berichtje: de CABK (vroeger: Constantijn Huygens Academie voor Beeldende Kunsten) in Zwolle is 'in' YouTube. Ze hebben een kanaal aangemaakt, en de studenten exposeren (een deel van) hun werk via YouTube.

Om twee redenen vind ik dit geweldig. Allereerst ben ik blij dat een opleiding gebruik maakt van dit medium. Ik vind YouTube een prima plek om te laten zien wat je kunt en waar je mee bezig bent. De filmpjes op YouTube worden bekeken door ongelooflijk veel jongeren, dus als je hen als school wilt laten zien wie je bent en wat je doet en met hen wilt communiceren daarover, dan is dat 'the place to be'. Voor de studenten geldt (min of meer) hetzelfde: als je gezien wilt worden dan is YouTube een prachtig platform, getuige de successen van mensen als Esmee Denters en het duo Pomme & Kelly. En door er in het onderwijs van gebruik te maken, leer je studenten dit medium (dat net als alle media voor- en nadelen kent) op de goede manier in te zetten.

De tweede reden waarom ik blij ben met deze aktie, is omdat ik het ongelooflijk leuk vind om te zien wat studenten van de kunstopleidingen maken. Natuurlijk vind ik niet alles leuk, maar over het algemeen word ik erg vrolijk van het werk van de studenten van de afdeling illustratie en de docentenopleiding op de CABK. Letterlijk, want de humor die in het werk van veel van deze studenten zit, spreekt mij erg aan. Kunst met een glimlach en ook altijd een vraagteken: ik hou er erg van. Geniet van deze animatie van Douwe Dijkstra, de maker.

animatie Douwe Dijkstra