maandag 23 april 2007

Bordspellen van Webskoel

Naar de site van Phalanx GamesVerschillende mensen attendeerden mij op de nieuwsbrief van Webskoel, waarin melding werd gemaakt van bordspellen van Phalanx die door hen voorzien zijn van opdrachten, waarmee ze in de lessen ingezet kunnen worden. Dat vind ik op zich een goede zaak: een spel kan een goede manier zijn om lesstof over te brengen. En alhoewel ik me vooral bezig houdt met computergames, ben ik absoluut geen tegenstander van het oude vertrouwde bordspel. Integendeel: de interactie tussen de spelers van een bordspel, is anders-maar-niet-minder dan de interactie tussen spelers van een computergame. Het nadeel van een bordspel is wel dat je altijd een aantal mensen tegelijkertijd nodig hebt, en dat is soms lastig te organiseren. Bij een computergame heb je vaak de keuze of je wilt spelen tegen de computer speelt, of tegen 'echte' tegenstanders.

Maar wat ik vooral jammer vindt van de bordspellen die Webskoel presenteert, is dat ze worden gepresenteerd als spellen voor het vak geschiedenis, terwijl het eigenlijk - voor zover ik kan overzien - meer economie games zijn. Het gaat bij de meeste spellen vooral over het kopen en verkopen van grondstoffen en het bouwen van huizen enz. en dat heeft weinig met geschiedenis te maken. Wel worden aan het spel een aantal geschiedenisfeiten gekoppeld, maar dat is maar de buitenkant van het spel. De binnenkant (de regelset) gaat over andere zaken. Ik denk dat het leren met deze spellen daarmee niet veel toevoegt aan de les. Het is vermoedelijk wel een leuke, maar ook een weinig effectieve manier om de lesstof over te brengen.

Als de regelset van een spel daarentegen overeenstemt met de leerstof, dan kan een spel wel degelijk meerwaarde bieden. Het is interessant om zelf de loop van de geschiedenis te bepalen door voor dezelfde keuzes gesteld te worden als bijv. Napoleon, het leven te leiden van Madame de Bovary of de ontdekkingen te doen van Leonardo da Vinci. Maar in de spellen van Phalanx is de geschiedenis eigenlijk niet meer dan achtergrondmuziek. Leuk om naar te luisteren, maar je leert er niet van spelen!

4 opmerkingen:

LH zei

Na wat googlen op de combinatie bordspel en school kwam ik op ook jullie site terecht. Wat blijkt: de visie is er en gelukkig zijn er toch leuke initiatieven op dit gebied. Op mijn weblog heb ik gisteren een
artikel
geplaatst over dit onderwerp. Hoewel ik bordspellen per computer verfoei, zal ik aanvullend jullie site ook vermelden. LM

m2cm zei

@LM,
Dank voor je link. Ik kan me wel voorstellen dat je bordspellen per computer verfoeit: ik vind ook dat je de spellen moet vertalen naar een ander medium en niet een gelijke kopie moet aanbieden. Internet biedt andere mogelijkheden dan de speeltafel. Als je de tafel weghaalt (en daarmee de voordelen daarvan) dan moet je de voordelen van het nieuwe medium benutten. Maar omdat het allemaal nog zo in ontwikkeling is ben erg blij als mensen bereid zijn om spellen te gaan gebruiken in het onderwijs. Met veel kleine stapjes kan je uiteindelijk ook kilometers verslijten!

Anoniem zei

Beste Magreet,

Na jouw stuk gelezen te hebben graag een reactie van onze kant: Webskoel.

Je geeft heel duidelijk en terecht aan dat spellen zoals wij deze presenteren binnen een ELO weinig toevoegen aan de lesstof. Maar iik vermoed dat je slechts de eerste pagina hebt gelezen van onze nieuwsbrief. Je kunt namelijk bladeren in onze nieuwsbrieven en daarin valt op de tweede pagina te lezen dat wij veel meer uit bordspellen halen dan slecht lesstof overbrengen.
Alle vaardigheden op een rij:

Cognitieve vaardigheden:

* enthousiasmeren, leergierigheid voor een bepaald onderwerp;
* een onderwerp inzichtelijker maken door middel van het spel;
* begrijpend leren lezen, voor gevordere gebruikers, die meer onderwerpen willen 'spelen' en spelregels onderzoeken en ontdekken;
* simultaan leren denken bevorderen;
* gestructureerd leren denken.

Sociale vaardigheden:

* leren wachten op elkaars beurt;
* leren onderhandelen;
* moeten samenwerken;
* tegen je verlies kunnen;
* geduld opbrengen;
* aan anderen uitleggen, presenteren.

Wij zijn als leverancier van de open source Moodle omgeving zeer sterk vertegenwoordigt in het VSO en met name voor deze doelgroep zijn deze vaardigheden zo belangrijk. Wij hebben slechts het medium webased leren gebruikt om het bordspel onder de aandacht te brengen. Jongeren lezen iets over het thema met plaatjes en teksten uit het bordspel en kunnen vervolgens toetsen maken. Op veel VSO scholen heeft de combinatie met succes gewerkt en 10-20% van de jongeren hebben op eigen initiatief
een spel gekocht (ook omdat zij thuis konden laten zien wat ze gedaan hadden met de webbased leeromgeving). In kort wij hebben als speerpunt het sociale aspect genomen en de vaardigheden begrijpend lezen, uitleggen zijn allemaal welkome aanvullingen.
We hopen zo iets genuanceerder ons aanbod aan jou voor te stellen

Een vriendelijk Groet
Patrick Zuidhof
www.webskoel.nl/spelopschool

m2cm zei

@Patrick,
Ik kan me er alles bij voorstellen dat jullie spellen sociale vaardigheden bevorderen. Maar als je een spel gebruikt om sociale vaardigheden te bevorderen, waarom koppel je dat dan niet aan de (juiste) lesstof? Jullie geven aan dat jullie de spellen gebruiken bij het vak geschiedenis, maar wat ik van de spellen zag ging het vooral om handelen en niet om geschiedenis!