dinsdag 15 mei 2007

Dimenxian

Download de demo van DimenxianTijdens de NECC (National Educational Computing Conference) 2007 zal ook de finale plaatsvinden van Tabula Digita's Multiplayer Educational Game. Voor zover ik kan zien gaat het om het spel Dimenxian; een spel dat gaat over algebra. De demoversie van het spel kun je gratis downloaden. Hierin leer je over coördinaten en kwadranten, en over hoe je een grafiek tekent, met een aantal punten daarin. Niet een echt spectaculaire leerwinst, lijkt mij: volgens mij kun je dat net zo snel leren op allerlei andere manieren dan via dit spel. Maar ja, ik heb natuurlijk alleen de demoversie gezien, en het is zeker zo dat dit spel op gamende leerlingen meer aantrekkingskracht zal hebben dan allerlei andere manieren om je deze kennis eigen te maken.

In de demo kun je natuurlijk niet met anderen tegelijkertijd spelen en dat is wel jammer. Ik denk dat juist dat erg leuk is. Het spel is in ieder geval mooi (3D) vormgegeven, en de kennis die nodig is om het spel te spelen, is mooi verwerkt in het spel. Heel vaak zie je dat in educatieve spellen dat leerdoel en spel niets met elkaar te maken hebben. Dan ben je lekker aan het spelen, en dan moet je ineens allerlei vragen beantwoorden. Dat gebeurt niet in het spel: het is een adventure waarbij je eerst gegevens moet ophalen en dan goed moet verwerken om het spel te kunnen spelen.

Het is jammer dat het een Engelstalig spel is: ik denk dat een Nederlandse vertaling een waardevolle aanvulling zou zijn op de leermiddelenmarkt!

Geen opmerkingen: