maandag 14 mei 2007

Toegevoegd: zoekmachine

naar de zoekmachine voor games en onderwijsIk heb aan mijn weblog een zoekmachine toegevoegd. Gemaakt met Google. Met deze homemade zoekmachine kun je zoeken in door jouzelf gekozen sites. Het leek me wel handig om met één druk op de knop alle weblogs over games en onderwijs te die ik volg te kunnen doorzoeken. Misschien vinden jullie het ook handig, vandaar dat ik de 'zoekmachine' in dit weblog heb opgenomen.

Je kunt niet alleen bepalen welke sites je wilt doorzoeken in je eigen Google-zoekmachine, je kunt op allerlei andere manieren je zoekmachine verder vormgeven. Je kunt een groep websites in een keer toevoegen, annotaties toevoegen of een datum, aangeven als hits van een bepaalde site bovenaan moeten komen, termen om searches te verfijnen, en er is een mogelijkheid om samen met anderen je zoekmachine samen te stellen.

Ik heb het allemaal nog niet echt getest, maar het lijkt me reuze handig met name voor het onderwijs. Zo kan elke sectie een eigen zoekmachine maken die alleen zoekt in de door de sectie geselecteerde sites. Je kunt dat als docent zelf doen, maar je kunt er ook een opdracht van maken voor de leerlingen.

Ik ga eerst maar eens proberen hoe mijn eigen zoekmachientje bevalt. Er zijn nog wel wat zaken die ik wil uitzoeken. Ik heb bijvoorbeeld mijn FURL-archief met (gratis) educatieve games opgenomen als één van de sites, maar ik krijg daaruit maar heel beperkt resultaten. De meeste resultaten zijn xml-pagina's, maar soms ook weer niet. Komt dat omdat niet alle pagina's van mijn FURL-archief door Google zijn gevonden? Of is er wat anders aan de hand? Wie heeft hier het antwoord op? Verder hoor ook graag wat jullie vinden van deze feature. Handig? Of is het toch makkelijker om te zoeken met een gewone zoekmachine?

Geen opmerkingen: