woensdag 16 mei 2007

Speare

Ga naar de site van 'SpeareVan Shakespeare weet ik niet veel, dus dit spel kon ik niet uitspelen, maar het leek me geen onaardige poging om mensen actief aan de slag te laten gaan met de werken van Shakespeare. Speare speelt zich af in de ruimte. Het is een shooter waarbij je woorden in je schip moet laden van bekende (nou ja: voor Shakespeare-kenners wel!) uitspraken van Shakespeare. Je mag ook synoniemen of homoniemen van de woorden inladen, woorden die niets te maken hebben met 'the poetic code' beschadigen je schip. Soms krijg je items met informatie over het werk van Shakespeare. Aan het einde van een level krijg je vragen daarover. Uit de inleiding:
Peace reigned in the galaxy until a civil war broke out in the Verona System between planets Montagor and Capulon, who were entrusted with guarding Shakespeare's ancient text Romeo and Juliet. Distracted by their squabbles, the Verona System is left open to invasion by the ever-encroaching drones of the power hungry Insidian Army.
Je krijgt de keuze uit 4 ruimteschepen waarmee je de vijand kunt aanvallen. Elk schip heeft bijzondere eigenschappen, waardoor het spel op verschillende manieren gespeeld kan worden.

Ik ben zelf niet dol op shooters: ik vind dat ze al snel gaan vervelen. Maar een lesje Shakespeare zal voor veel leerlingen nog veel saaier zijn, en dan is dit misschien wel een aansprekende manier om met taal aan de slag te gaan. Het verzamelen van de woorden uit de uitspraken is volgens mij niet zo heel leerzaam. Wel leerzaam en passend bij het principe van de shooter (niet veel nadenken, snel handelen) vind ik de mogelijkheid om homoniemen te verzamelen of synoniemen. Shooters zijn vrij makkelijk te maken met bijvoorbeeld het programma Game Maker. Wie werkt het idee uit voor het Nederlandse onderwijs??

Geen opmerkingen: