dinsdag 8 mei 2007

Doolhofspelletjes, maar dan een heleboel!

Naar de doolhofspellenRubik's Kubus was voor mij destijds een te grote uitdaging. Ik heb wel een wiskundeknobbel, maar geen geduld en beide zijn nodig om de systematiek van deze puzzel te doorgronden.

Nu heb ik iets gevonden wat beter bij mij past: een site met doolhofspellen. Niet zoals ze staan in de puzzelboekjes die ik ooit kocht voor mijn kinderen: op deze site vind je talloze variaties op het thema. Wat ik erg handig vind is dat de meeste spellen op verschillende niveaus worden aangeboden. Je kunt starten op een beginnersniveau, en als je systematiek van het spelletje doorhebt, kun je overstappen naar een hoger niveau. Onderschat overigens dat beginnersniveau niet: ik had soms op dat niveau al moeite om het spel uit te spelen.

Ik ben geen wiskundeleraar, maar het lijkt mij prachtig materiaal voor dat vak. Logisch denken, het doorgronden van complexe systemen: het zit er allemaal in. Het lijkt me leuk om leerlingen uit te dagen om voor één van deze spellen het systeem te doorgronden. Een mooie opdracht volgens mij om met de hele klas uit te werken, met behulp van een weblog. Als je wilt weten hoe je dat kunt aanpakken, neem dan een kijkje op het weblog van Klaas Wijnia. En wil je weten waarom werken met een weblog in deze situatie zinvol is, dan kun je terecht op het weblog van zijn dochter die het hele traject heeft gevolgd, en de voors en tegens ervan in kaart heeft gebracht.

Geen opmerkingen: