maandag 7 mei 2007

Wie fiets-t-ypt het snelst?

Bestel- en koopinformatie over de muisIk ben niet echt van de elektronische gadgets, maar deze leek me leuk voor het onderwijs. Ik hoor steeds vaker dat leerlingen lessen krijgen in typvaardigheid. Daar ben ik een groot voorstander van: als ik alles wat ik typ met twee vingers zou moeten inkloppen dan zou ik iedere dag tijd tekort komen. Typles vind ik daarom eigenlijk een must, in dit mediatijdperk. Maar leren typen doe je pas echt in de praktijk, dus na de typlessen. En ik weet uit ervaring dat het soms moeite kost om kinderen te dwingen om met tien vingers te typen, als ze gewend zijn om er maar twee te gebruiken en daarmee een redelijke snelheid ontwikkeld hebben.

Deze muis kan daarbij helpen. Je sluit hem aan op de USB-poort van je p.c. Hoe sneller je typt, des te harder draaien de poten van de muis in het rond en des te hoger is het toerental dat op het display verschijnt. Ik denk dat kinderen het prachtig vinden om tijdens het typen te zien hoe snel ze dat doen. Je zou hem ook kunnen gebruiken als metafoor om uit te leggen waarom het van belang is dat je een continue snelheid hebt en ritmisch leert typen. Een wielrenner probeert immers ook om zijn trappers in een stabiel ritme rond te laten draaien, dan presteer je uiteindelijk het best (althans: dat is wat ik hoor van wielrenners; ik ben zelf niet van die sport ;-) )

Maar echt leuk is het volgens mij om de muis een rondje te laten maken door de klas, zodat iedereen een keer kan controleren hoe snel die al typt. En wie aan het eind van de ronde de muis het hardst heeft kunnen laten fietsen, die verdient natuurlijk de typ-muis-trofee!