dinsdag 22 mei 2007

Tijdlijnen in Google

Naar Google Experimental LabsIk las op Voelspriet dat Google weer een aantal nieuwe dingen heeft: Google Experimental waarmee je tijdlijnen kunt toevoegen aan je search, je kunt zien hoe Google bezig is om te zoeken met door Google verzamelde verwante termen, en met zoeken binnen een bepaald soort publicaties. De laatste twee functionaliteiten vindt ik wel handig, maar niet echt vernieuwend. Zoeken met behulp van verwante termen kan al veel langer met andere zoekmachines (zoals qksearch, Clusty en natuurlijk verschillende variaties op de Aquabrowser), en voor het zoeken naar verschillende soorten publicaties kun je verschillende zoekmachines gebruiken, bijv. Technorati en IceRocket om te zoeken naar informatie in blogs.

Het werken met tijdlijnen vind ik wel een interessante ontwikkeling. Je kunt hiermee in één oogopslag zien wat belangrijke jaartallen zijn. Het lijkt mij dat die functie vooral interessant is als je op zoek bent naar biografische informatie, maar ik kan me indenken dat het ook handig is als je zoekt naar gebeurtenissen die vaker voorkomen, zoals aardbevingen of orkanen. Je kunt een tijdlijn zoeken via Google Experimental Labs, maar je kunt ook in de gewone zoekmachine het commando view timeline toevoegen aan je search, bijv. "aletta jacobs" view:timeline. Natuurlijk kun je de informatie ook uit de teksten zelf halen, maar om snel een indruk te krijgen werkt dit veel sneller. Vooral voor het maken van werkstukken lijkt me deze nieuwe functie van Google daarom een aanwinst.

2 opmerkingen:

André zei

Op de site ourstory.com is de tijdlijn uitgangspunt voor het maken van je eigen verhaal. Bij het maken van je eigen tijdlijn heb je bovendien de mogelijkheid foto's en video's te plaatsen. Om je er aan te herinneren dat je regelmatig aan je tijdlijn moet/wil werken, kan je de optie vraagstellen aanklikken. ZO wordt je wekelijks aangespoord om je tijdlijn te updaten. OurStory past prima bij de gedachte achter personal story (http://dpf.punt.nl/index.php?r=1&id=318885&tbl_archief=0#318885)

m2cm zei

@André,
Dank voor de tip! Ik kende deze toepassing van tijdlijnen nog niet. Voor digital storytelling vind ik Create-a-Scape ook een interessante tool. Ik denk daarbij aan bijv. de Soundwalk van Digital Playground. Bij DP is die gemaakt door acteurs, maar het lijkt me ook een geweldig leuke opdracht voor leerlingen!