Om te beginnen krijg je een stukje grond te zien aan zee, met een paar windmolens, een riviertje en wat bomen. Het is aan de speler om die locatie uit te bouwen tot een stad waar het voor de mensen goed toeven is. Electrocity is een turn-based spel: je maakt elke keer keuzes wat je wilt doen, waarna de gevolgen van je keuzes worden doorberekend. Je kunt je geld besteden aan gas of kool, er zijn windturbines, en natuurlijk moet je ook nadenken waar de mensen in het dorp behoefte aan hebben: verplicht je ze om gebruik te maken van spaarlampen, investeer je in de isolatie van de huizen en mogen ze televisie kijken? Na 150 beurten (afhankelijk van hoe diep je nadenkt over je keuzes duurt dat 10 minuten tot en uurtje) is het spel uitgespeeld, en kun je het door jou ontwikkelde dorp online zetten.
Het spel leent zich volgens mij erg goed voor gezamenlijk spelen in de klas, bijvoorbeeld met een beamer of met een digibord. Je kunt de leerlingen dan gezamenlijk keuzes laten maken. En als er leerlingen zijn die problemen hebben met het feit dat het een Engelstalige game is, dan kun je zelf de keuzemogelijkheden toelichten (of medeleerlingen vragen om dat te doen). Nadat het spel één keer gezamenlijk gespeeld is, kun je de leerlingen vragen elk een eigen stad te bouwen.
Daarvoor is het handig dat docenten een speciale code kunnen aanvragen, die gekoppeld wordt aan de naam van de school. Je leerlingen hoeven zich dan niet te registreren voor het spel, maar kunnen met de door de docent verstrekte code hun spel opslaan. Je kunt de door je leerlingen opgeslagen steden bekijken door te zoeken op de naam van de school.
Dit spel is zeker bruikbaar voor het onderwijs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten