maandag 4 juni 2007

Spel over de wadden

Naar het spel Missie WadlandisVorige week werd door de Waddenvereniging een prachtig spel gelanceerd: Missie Wadlandis. Het spel is gemaakt door Xmediaworks (productie & concept) en PixelPixies (concept & realisatie). Doel van het webspel is om jongeren (12-17 jaar) bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering voor het waddengebied. Ik ben er erg enthousiast over. Niet alleen omdat het een leuk spel is, maar ook omdat ik denk dat het een goed voorbeeld is van hoe je met Google Earth een spel kunt maken.

In de adventuregame ben je de helper van professor doctor Plug. Je moet hem helpen de juiste beslissingen te nemen voor het voortbestaan van het waddengebied. Het staat vast dat in de toekomst de zeespiegel zal stijgen. Als het wad niet meestijgt, zal het zijn zandbanken verliezen en missen wij de natuurlijke bescherming tegen het stijgende zeewater. Er moeten besluiten genomen worden over stuifdijken of duinen, over de terugdringing van CO2, de mosselvisserij en over het al dan niet verhogen van de Afsluitdijk.

Om de juiste keuzes te kunnen maken krijg je steeds achtergrondinformatie: een (kort) stukje tekst, wat plaatjes en/ of schema's en een filmpje: een goede mix van beeld en tekst, vind ik. Elke keer als je een keuze hebt gemaakt, reis je met Google Earth naar een nieuwe plek in het waddengebied: van Griendt, naar Texel, de Afsluitdijk en Terschelling. Op die manier krijgt het spel een link naar de echte wereld en kun je ook echt zien waar het nu eigenlijk over gaat.

Zoals ik al zei: ik vind het een heel bijzonder spel. Ik denk dat het principe (de koppeling van spelresultaten aan kml-bestanden) makkelijk nagevolgd kan worden door anderen. Misschien een uitdaging voor leerlingen die spellen maken??

N.B. Er komt nog een handleiding voor docenten. Ik zal het jullie laten weten als die er is!

Geen opmerkingen: