vrijdag 29 juni 2007

Online proefjes Technopolis

naar de online proefjes van TechnopolisSjoerd Renkers (van Renkers Leren & ICT) attendeerde me op het bestaan van de site Technopolis, omdat daarop spellen te vinden zouden zijn. Ik kende die site al wel, maar realiseerde me dat ik daarover nog nooit had geschreven in dit weblog. De hoogste tijd om dat te doen, want de site is echt de moeite waard.

Technopolis is een wetenschapsmuseum in Vlaanderen. Je kunt het vergelijken met Nemo in Amsterdam. Het leuke van Technopolis vind ik dat ze op hun site een leuk voorproefje bieden van hun collectie. Je vindt er niet alleen informatieve teksten en filmpjes, maar ook proefjes die je kunt doen. Er zijn zowel proefjes die je doet in de keuken of buiten (of op school), maar er zijn ook een heleboel online proefjes te vinden. Dus proefjes die je kunt doen vanachter je p.c. In feite zijn het een soort simulaties. Echte spellen zou ik het niet willen noemen, maar ik vind ze wel erg leuk en omdat het over het algemeen proefjes zijn die je (redelijk) eenvoudig ook zelf thuis kunt nadoen, zullen ze kinderen zeker stimuleren om zelf dingen te gaan ontdekken.

De proefjes zijn keurig ingedeeld in rubrieken, waardoor je makkelijk kunt zoeken:
  • Elektriciteit,
  • Geluid,
  • Hefbomen en katrollen,
  • Illusies,
  • Lichaam en hersenen,
  • Licht,
  • Puzzels,
  • Varia,
  • Detectivespel,
  • Voor bengels.
Het zijn er alles bij elkaar aardig wat en ik vind ze stuk voor stuk leuk om te doen. Een aanrader, deze site van onze Zuiderburen, voor met name basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed zeg!
Een verwijzing naar de NL website van het project van Robbert Dijkgraaf mag dan natuurlijk niet ontbreken, zie www.proefjes.nl

Justine

m2cm zei

@Justine,
Je hebt gelijk: dat is een heel leuke en inspirerende site. Ik denk overigens dat proefjes.nl zich wat meer richt op het basisonderwijs en dat Technopolis ook een aantal proeven heeft die geschikt zijn voor het voortgezet onderwijs. Maar ikzelf vind beide sites erg leuk!