maandag 2 juli 2007

Yahtword

Naar YahtwordDeze keer heb ik een taalspelletje voor jullie: Yahtword. Het spel is afgeleid van Yahtzee, alleen moet je nu geen reeksen van cijfers maken, maar woorden en reeksen van dezelfde letters. De highscorelist zorgt voor motivatie, met name voor leerlingen die het spel op zich misschien saai vinden. Yahtword is geen moeilijk spel, en ik denk dat de meeste leerlingen het al wel zullen kennen, dus je kunt er snel mee aan de slag. Maar het valt nog niet mee om de juiste keuzes te maken welke letters je vasthoudt, en welke je in de beker doet om opnieuw te gooien.


Wat het extra lastig maakt in het begin is dat je geen idee hebt welke letters op de dobbelstenen staan en wat dus je kansen zijn op een bepaalde letter. De keuze van de letters is, volgens de beschrijving van het spel, gebaseerd op de frequentieverdeling van de letters in de Nederlandse taal. Ik betwijfel dat een beetje: ik vond bijv. de 'Y' erg vaak voorkomen in het spel, en ik miste de 'E'. Maar misschien ben ik gewoon niet zo'n goede speler ;-)

Wat ik goed vind van het spel is dat je de mogelijkheid hebt om woorden op te zoeken. Je kunt dat doen via een veldje rechtsboven in het scherm. Als het woord niet in de woordenlijsten van het spel gevonden is, dan kun je verder zoeken naar hetzelfde woord in de Van Dale. Het is wel grappig om te merken dat sommige woorden wel bekend zijn bij Van Dale, maar niet in het spel.

Hoe zou je dit spel in een les (of voor een huiswerkopdracht) kunnen gebruiken? Ik zou de leerlingen om te beginnen gewoon het spel laten spelen. Wie meent dat hij een hoge score heeft, mag een screendump maken van het eindresultaat. De leerling met de meeste punten wordt aan het einde van de les beloond.

Maar daarnaast biedt het spel andere mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld met de leerlingen praten over letterfrequenties en dat misschien weer verbinden aan een opdracht over het maken van een geheimschrift) en je kunt ze bonuspunten geven voor woorden die niet in de woordenlijst van het spel voorkomen maar wel in Van Dale en met ze bespreken waarom dat verschillend zou kunnen zijn.

Misschien zijn er nog wel veel meer leuke ideetjes om met dit spel aan de slag te gaan. Het materiaal is er in ieder geval: je hoeft het alleen maar (creatief) te gebruiken!

Geen opmerkingen: