donderdag 27 september 2007

De jacht is geopend; laat je huiswerk zien!

Het is altijd weer een probleem op school, het huiswerk. Leerlingen hebben geen zin om het te maken en leraren zitten er altijd achteraan als leerlingen het niet maken, wat vooral in de lagere klassen van de middelbare school heel erg veel gebeurt. De leerling wil hoge cijfers halen, de leraar wil (hoop ik) ook dat de leerling hoge cijfers haalt. Probleem is dat de leerling denkt dat deze het zonder huiswerk wel kan en menig leraar denkt dat je zonder dat huiswerk de test niet kan halen.


Waar gaat huiswerk nou eigenlijk om. Volgens mij is huiswerk een toelichting op de stof die je moet snappen voor de volgende toets. Net zoals een leraar die uitleg geeft voor de klas. De ene leerling snapt het door alleen maar naar de uitleg te luisteren. Een andere leerling moet eerst een aantal oefenopgaven maken om alles te snappen.

Om het probleem van huiswerk op te lossen, kan je beter iedereen voor zich zelf laten bepalen of deze oefening nodig heeft en vervolgens de leerlingen een test laten maken. Dan zullen er vast wel slechte cijfers uit komen van leerlingen die zichzelf onderschat hebben, maar als je de leerlingen met een onvoldoende nou eerst de gelegenheid geeft om te oefenen en dit in te leveren en vervolgens geef je ze een herkansing. Deze manier geeft de leerling de mogelijkheid om zichzelf in te schatten en de leraar ziet de leerlingen hogere cijfers halen. Allebei blij, probleem opgelost.

3 opmerkingen:

Tom zei

Zo eenvoudig is het niet.

Bij bijvoorbeeld talen moet er gewoon ook "gestampt" worden. Woordjes, woordjes, woordjes leren.

Dat *moet* je gewoon doen, dus: Huiswerk maken/leren.

Je kunt natuurlijk discussieren of dit een goede manier van leren is, maar dat is een andere discussie.

Voor *mijn* vakken (wis-, natuurkunde) moeten er gewoon sommen gemaakt worden. Als dat niet af is in de les: huiswerk!

Ook hier kun je discussieren of dit de beste manier van leren is, maar again: dat is een andere discussie.

Marina Noordegraaf .... zei

je zou het er in ieder geval met je leerlingen over kunnen hebben wanneer huiswerk wel nodig is en wanneer niet? En of dat per persoon kan en mag verschillen. Inspraak is het halve werk?

Martijn van den Berg zei

Wel leuk dat er ook een leraar reageert.

Huiswerk is iets persoonlijks voor iedereen. De een weet een 10 te halen zonder er ook maar iets voor te donen en de ander heeft misschien wel niet genoeg oefening als hij alle opgegeven opgaven maakt. Dit is per leerling en per vak verschillend.

Laten we nu eens wiskunde nemen. Wiskunde gaat erom dat je het hoofdstuk en alle elementen hierin begrijpt en kan toepassen. De een is goed in het ene hoofdstuk en kan daar met een paar opgaven het hele hoofdstuk toepassen en de ander heeft wel alle opgaven nodig. Dat betekent dus dat je eigenlijk moet bepalen wie wel huiswerk nodig heeft en wie niet. De meeste leraren trekken dan iedereen over een lijn en zeggen dat ze alles moeten maken, en controleren dit dan continu. Maar persoonlijk vind ik het beter om de leerlingen zelf te laten bepalen wat ze moeten doen, en als dit niet lukt zien ze dit vanzelf wel aan hun cijfers en neem ik aan dat ze zelf hun conclusies trekken. Kunnen ze dit niet, dan kan de leraar hier iets aan helpen. Uit eigen ervaring zie ik dat de mensen die wel huiswerk maken even hoge cijfers halen als de mensen die dit neit doen.