vrijdag 28 september 2007

Klussen doe je met web 2.0

Naar de site Maakjezo.nlDeze week lanceerde Sanoma een nieuwe website: Maakjezo.nl. Op de site vind je instructies over allerlei serieuze (maak je auto winterklaar) en minder serieuze (het multifunctionele leven van een sjaal) dingen. Een instructie bestaat uit een aantal plaatjes met daarbij de beschrijving wat je moet doen. Je kunt heel makkelijk een eigen instructie maken. Kwestie van account aanmaken, en dan (na opgave van een titel) steeds een afbeelding uploaden met een tekstje erbij. Ingewikkeld is het niet; wel heel leuk om te gebruiken in je les. Je kunt je leerlingen bijvoorbeeld een instructie laten maken over een scheikundeproefje, een bepaalde sporttechniek, het maken van een schakeling, de uitleg van een computerprogramma, hoe je hygiënisch werkt in een keuken, hoe je een regenmeter maakt enz.

Het initiatief van Sanoma lijkt op andere buitenlandse initiatieven, zoals Instructables, Makezine, en Howstuffworks, alhoewel je bij die laatste twee niet zelf een instructie kunt toevoegen, maar ze alleen kunt raadplegen. Maar het zijn wel uitstekende sites om je te laten inspireren over welke onderwerpen je instructies kunt (laten) maken, en hoe je dat kunt doen. Weer eens een andere verwerkingsvorm voor je les!

7 opmerkingen:

Unknown zei

Ik hoop dat ze een licentie gekocht hebben van Instructables.com want dit is zoooooooo gejat.

Het is gewoon een 1-op-1 kopie van instructables!

m2cm zei

@Tom,
Mee eens, maar dat is niet mijn probleem. Ik ben er wel blij mee dat er een Nederlandse versie is. Ik zou het erg leuk vinden als het onderwijs ermee aan de slag zou gaan. Ik denk dat dat wat zou kunnen opleveren.

Wilfred Rubens zei

Hoi Margreet,

Willem Karssenberg is een stuk minder lovend. Zie http://www.karssenberg.nl/weblog/2007/09/instructies-maak-je-niet-zo.html

Anoniem zei

Hallo Margreet,
Ik denk wel dat het goed is om de kinderen vooraf een lesje te geven over auteursrecht en wat dat inhoudt wanneer je iets op maakjezo plaatst.
Zie ook mijn bericht op:
http://www.karssenberg.nl/weblog/2007/09/instructies-maak-je-niet-zo.html

m2cm zei

@Willem en Wilfred,
Jullie hebben natuurlijk gelijk: ik had de kleine lettertjes beter moeten lezen. Ik hoop dat (misschien wel mede dankzij oplettende mensen zoals jullie) Sanoma dit aanpast. Want ik blijf het wel een leuke tool vinden voor het onderwijs!

Unknown zei

Hoi Margreet,

Ik heb zelf ook een tutorial gemaakt over het gratis ontvangen van een herinnering via sms van je favoriete tv-programma: http://www.maakjezo.nl/2007/09/30/ontvang-gratis-sms-van-uw-favoriete-tv-programma/

grt.

Antoine van Dinter

Unknown zei

Hallo,

Na het commentaar van Willem gelezen te hebben ook voor de zekerheid maar even op slideshare geplaatst: http://www.slideshare.net/antoinevandinter/herinneringtvgids

grt.

Antoine