woensdag 26 september 2007

On-wijs goed met een spel

Neem een abonnement op On-wijsJaren geleden (ik gok dat het ergens in 2000 was) werd mij eens gevraagd door een aantal mediathecarissen om aan te geven op welke nieuwsbrieven ik geabonneerd was. Eén van de nieuwsbrieven die ik toen noemde was 'On-wijs', en ik herinner me dat ik er toen bij zei dat dát nu echt een nieuwsbrief was waar iedere mediathecaris (en docent) op geabonneeerd zou moeten zijn. In de wekelijkse nieuwsbrief stond een overzicht van artikelen over het onderwijs van de afgelopen periode, en je kreeg links naar sites die bruikbaar zijn in het onderwijs. Ook stond er altijd wel een persoonlijke ervaring in van de redactie van de nieuwsbrief. Iets wat hij had meegemaakt in zijn les, een observatie op het schoolplein, een opmerking van een leerling. Er zat altijd wel iets bij dat ik nog niet kende en dat de moeite waard is.

Inmiddels is het 2007, en geloof het of niet: die nieuwsbrief is nog steeds de moeite waard. Als ik me goed herinner is de nieuwsbrief er wel een tijdje uit geweest, maar de bijbehorende site was er wel altijd. In de nieuwsbrief vind ik altijd wel iets wat ik graag wil weten. Een nieuwtje, een site of de anekdote waarmee de nieuwsbrieven vaak openen. Ik vind de nieuwsbrieven vooral zo aantrekkelijk omdat ze primair betrekking hebben op de verschillende vakinhouden, en weinig tot niet op het gebruik van ict in het onderwijs. En daarmee zijn ze een prachtige aanvulling op allen nieuwsbrieven en blogs die ik lees waarin ict centraal staat. Ik vind het ongelooflijk dat iemand in staat is om al zoveel jaren steeds nieuwe sites te vinden en anderen daarmee blij te maken. Dus voor iedereen die graag wil weten wat er in de (gedrukte) pers geschreven wordt over onderwijs, en die op zoek is naar bruikbare websites: een abonnement op On-wijs is meer dan de moeite waard! En kijk dan ook even in het archief van links van de site en op een andere site van dezelfde schrijver: Studiehuis.com.

Een link die ik zelf oppikte uit de laatste nieuwsbrief: het spel Statetris. Het is een variant van Tetris, waarbij je niet blokjes, maar provincies, landen of staten op de juiste plek moet laten vallen. In de eenvoudigste variant moet je ze alleen naar links of naar rechts bewegen; bij Medium en Hard moet je ze ook nog omdraaien om ze op de juiste plaats in te kunnen passen. Er zijn verschillende kaarten:
Naar het spel Statetris
  • Afrika
  • Europa
  • Frankrijk
  • Japan
  • Nederland (provincies + hoofdplaatsen)
  • South-Carolina
  • United Kingdom
  • United States.
Een leuke manier om je topo te leren!

Ennuh, Jan Bult: bedankt voor al je tips en de nieuwsbrieven die je me al die jaren hebt gestuurd!

5 opmerkingen:

Elka zei

Hoi Margreet,

Leuk dat Statetris! Ik heb het gelijk uitgeprobeerd. Alleen is het nadeel dat je te veel gaat focussen op de vormen en dat je de namen niet meer ziet. Dit is ook een goeie site om je topografie te oefenen: http://www.nationalgeographic.com/geospy/
groetjes, Elka

m2cm zei

@Elka,
Geospy is inderdaad leuk. Alleen jammer dat het vooral gericht is op de VS. Het zou fijn zijn als je op deze manier ook plaatsen in Europa zou kunnen leren.

Elka zei

Ik heb er twee gevonden:
Europese Steden en Topografie Nederland en Europa.

Elka zei

Nog weer een nieuwe en hele mooie: Toporopa

m2cm zei

@Elka,
Ken je het overzicht van topo-spelletjes op spelletjesplein? Daar staan er nog veel meer. Ook op Leerspellen vind je een mooi overzicht.