woensdag 5 september 2007

Games voor mensen met een visuele beperking

Naar de site van het spel DemorWie denkt aan blinde en slechtziende mensen, zal dat vermoedelijk niet direct associeren met computergames. In veel spellen wordt immers een beroep gedaan om zicht: als je het aloude spel Tetris speelt kijk je hoe je de blokjes zo goed mogelijk de gaten op kunt laten vallen, als je gaat racen, moet je de weg in de gaten houden zodat je niet uit de bocht vliegt, en voor het spelen van een shooter moet je meestal snel reageren omdat je doelwit snel uit beeld verdwijnt. Toch zijn er een heleboel spellen speciaal gemaakt voor mensen met een visuele beperking, en bestaande spellen zijn soms zo aangepast dat ze zowel door zienden als door niet-zienden gespeeld kunnen worden. Vaak wordt dat gedaan door gebruik te maken van geluid. Soms door een geluidje te laten horen als je in de buurt komt (bijv. hoe dichter bij je zit, des te sneller volgen de piepjes op elkaar), en soms door gesproken aanwijzingen te geven. Op de site Accessibility staat een aardig artikel over toegankelijkheid van computergames voor mensen met een functiebeperking.

Ik vind het een uitdaging om dit soort spelletjes te spelen. Ik ben vooral gewend om te vertrouwen op wat mijn ogen zien en veel minder op wat mijn oren horen. Ik kan je vertellen: het is verschrikkelijk moeilijk om zo'n spel te spelen! Maar ik hou vol: met veel oefening zou ik dit toch moeten kunnen leren!

Er zijn niet zo heel veel spellen voor visueel beperkte mensen online te spelen; maar er zijn wel een paar plekken waar je ze kunt downloaden. Kijk maar eens op de site Blindsupport; Computerspellen voor blinden, Audiogames, Vipgameszone en Games for the blind (alleen gratis demo's). Een mobiele game voor mensen met een visuele beperking is Demor, een 3d-audio-shooter die zowel door mensen met als zonder een visuele beperking gespeeld kan worden. Voor zover ik weet is dit spel, dat is ontwikkeld in het kader van een studie aan de EMMA-opleiding van de HKU, na het proof of concept niet verder ontwikkeld. Ik hoop dat iemand er ooit weer mee aan de slag gaat; het lijkt me een leuke game om te spelen. Maar om te beginnen kan ik je adviseren om één van de spelletjes op de site van Sonokids uit te proberen. Daar vind je 2 online spelletjes: Banjokids en Memory. Ik vond zelf Memory de leukste; misschien wel omdat dat de makkelijkste was ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Over Demor weet ik deze website te vinden die niet zo goed vindbaar is volgens mij (dus misschien had je die nog niet gezien): http://www.blendid.nl/index.php?id=7

Een van de oprichters van dat bedrijf en de bedenker van Demor zie ik aankomende dinsdag (hij gaat een project voor mij inleiden :)), dus ik kan het hem wel vragen?

m2cm zei

@Lode,
Ik had die website wel gevonden, maar die verwijst naar de Demor-website: "For more information on this project, please visit the Demor website". En daar kon ik niet vinden of het nu nog mogelijk is om dat spel te spelen. Dus als jij het kan vragen, dan heel graag!