dinsdag 25 september 2007

Gouden Apenstaart zwiert weer

Naar de site van de Gouden ApenstaartGisteren was ik bij het debat over kwaliteit van kinderwebsites, georganiseerd door de Stichting Mijn Kind Online. Het was een interessante bijeenkomst. Eerst vertelden verschillende organisaties over hun websites voor kinderen: IJsfontein (o.a. Hamsterwereld, Sketch Studio, Droppie Water), NPS (o.a. Sesamstraat en Klokhuis), Jetix en Nickelodeon welke kwaliteitscriteria zij hanteren bij het maken van hun websites. Die waren, zoals te verwachten was, nogal verschillend. Wel waren alle aanwezigen het erover eens dat kinderen graag zelf aan de slag gaan, dus dat is iets waar een makers van kinderwebsites in ieder geval rekening mee moeten houden.

Leuk vond ik het dat tijdens het debat een aantal keren Wikikids werd genoemd als aansprekend voorbeeld van een kindersite. Duidelijk een plek waar kinderen zelf content kunnen creëren!

Als klap op de vuurpijl werd tot slot, na een discussie over kwaliteit van kinder-websites, aangekondigd dat dit jaar de Gouden Apenstaart weer wordt georganiseerd: de verkiezing van de beste kinderwebsite. De Gouden Apenstaart is in 1999 voor het eerst georganiseerd door De Waag, in samenwerking met Stichting Lezen en Probiblio. Oorspronkelijk werden ook prijzen uitgeloofd voor beste kindercd-roms, maar dat is in de nieuwe editie van de Gouden Apenstaart komen te vervallen. In plaats daarvan is er nu niet alleen een prijs te verdienen met de beste professionele website, maar is er ook een prijs voor de beste website gemaakt door kinderen voor kinderen. Iets waar ik erg blij mee ben, want ik denk dat het goed is als makers van kinderwebsites meer kijken naar wat kinderen zelf doen.

De Gouden Apenstaart heeft criteria geformuleerd waaraan volgens hen een goede kinderwebsite moet voldoen. Die criteria zijn onder te brengen in drie categorieën: aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid en gebruikersvriendelijkheid. Ik denk overigens dat deze criteria niet alleen van belang zijn voor kinderwebsites, maar voor alle websites. Ik breng ook liever een bezoekje aan een aantrekkelijke website dan aan een lelijke site, betrouwbaarheid stel ik zeer op prijs, evenals een duidelijke navigatie en een goede opbouw van een site. Misschien ben ik nog een beetje kinds/kinderachtig/kinderlijk???

Ik hoop dat er veel inzendingen komen voor de wedstrijd, zowel van professionele websitebouwers als van kinderen. Dus geef de oproep door aan iedereen, zodat we (ik mag een steentje bijdragen aan dit leuke initiatief) op 24 november zoveel mogelijk sites meedingen naar de Gouden Apenstaart!

Geen opmerkingen: