donderdag 20 september 2007

Harvest Moon DS; Tuinieren in het groot

plaatje Harvest MoonToen ik op vakantie ging had ik een paar games om uit te kiezen. Ik heb uiteindelijk alle games uitgeprobeerd, maar om de een of andere reden was ik toch het meest bezig met dit spel. Mijn moeder had het al voorzichtig uitgeprobeerd maar kwam niet verder dan houtjes hakken, en dus kwam het op mij aan om uit te vinden hoe alles in elkaar zat zodat mijn moeder ook weer verder kon. En zo trok ik mijn klompen aan, pakte mijn hooivork en begon te mesten…

In Harvest Moon DS is het de bedoeling om je eigen boerderijtje op te bouwen. Hierbij kan je kiezen om het op tuinieren te houden. Gewassdxen verbouwen, oogsten en verzenden. Je kan een veebedrijf beginnen met koeien, schapen, eenden en kippen of je kan kiezen van een combinatie van beiden. Bedoeling van het spel is de oogstgodin terughalen die samen met haar oogstelfjes naar de heksprinses naar de andere wereld is getoverd. Deze oogstelfjes kan je terughalen door gewoon je taak als boer te doen en deze kunnen dan een bepaalde taak van je overnemen.

Eigenlijk is dit een verdomd merkwaardig spel. In de eerste plaats omdat het realisme ver te zoeken is. Maar in de tweede plaats omdat dit de gameplay er niet minder op maakt. Ik had wel graag wat betere beelden gewild, maar voor een DS spel kan je ook niet veel verwachten. Ik vond het toch wel merkwaardig dat iemand met me wou trouwen omdat ik haar een jaar lang iedere dag een warme rijstcurry op bed bracht. Ook vond ik het wel grappig dat je een koe kon melken door over zijn buik te wrijven.

Ik moet toegeven dat het af een toe een beetje gaat vervelen als je ziet dat je 1000 keer hetzelfde melkspelletje moet doen om dat elfje te krijgen, maar er valt altijd wel iets te halen en dat maakt deze game leuk. Er zit altijd uitdaging in, altijd iets nieuws. Maar of ik nu geleerd heb om boer te worden, ik denk dat als ik op een boerderij ga werken met mn styluspennetje, ik nog steeds als een groentje word gezien.

Geen opmerkingen: