maandag 1 oktober 2007

Tijdsbeelden; verhalen van vroeger

Anno, het promotiebureau voor de Nederlandse geschiedenis, heeft een nieuwe website gelanceerd: Tijdsbeelden. En zoals ik gewend ben van Anno: het is weer prachtig! De site draait om de levensverhalen van 48 fictieve historische figuren, verdeeld over de 10 tijdvakken van de commissie De Rooy. Van Usnach, de bronssmid uit de bronstijd tot Tjeerd en Froukje Scheepstra, een boer en zijn vrouw die zo'n 25 jaar geleden leefden, en van Leidse Jansje, die leefde ten tijde van het Leids beleg tot Pieter Holstad de bierbrouwer, die leefde in de 18e eeuw.

Van elke persoon kun je wat lezen over diens leven, en er zijn afbeeldingen bij die betrekking hebben op:naar de site Tijdsbeelden
  • werken en leren,
  • wonen,
  • eten en drinken,
  • gezondheid,
  • leefstijl,
  • normen en waarden,
  • geloof en politiek.

De site biedt de mogelijkheid om de levensbeschrijvingen van 2 personen uit verschillende tijdperken naast elkaar te zetten, waardoor je ze makkelijk kunt vergelijken. Bij elk tijdperk wordt heel kort geschetst wat de kenmerken ervan zijn. Voor kinderen (of volwassenen) die iets meer willen weten is er een knop (pro-versie) waardoor je ook een overzicht kunt krijgen van de belangrijkste gebeurtenissen uit die periode en verwijzingen naar artikelen op de Anno-website.

Op de site worden door Anno lessuggesties aangeboden en twee complete voorbeeldlessen met uitgewerkte opdrachten.

En om het helemaal af te maken heeft Anno ook nog een spel op de site gezet. In het spel moet je voorwerpen kopen of ruilen in het ene tijdperk, om ze met zoveel mogelijk winst te verkopen in een ander tijdperk. Eenvoudig is het niet: je moet echt de teksten goed lezen om te weten in welke tijdsperiode je de voorwerpen kunt verkopen en aan welke persoon. Het lijkt me een perfect spel om te spelen met de hele klas, met behulp van een beamer of een smartboard. Je kunt dan de klas steeds met elkaar laten nadenken wie de beste koper zal zijn. Je kunt het spel ook door de leerlingen individueel laten spelen. Het leuke daarvan is dat een leerkracht een groep voor zijn eigen leerlingen kan aanmaken waarbinnen de deelnemers hun scores met elkaar kunnen vergelijken. Daarmee is het een prima opdracht voor huiswerk, of voor individueel werken aan de computer.

Het enige wat ik mis is een walkthrough voor de leerkracht. Maar dat ligt vermoedelijk aan mij: geschiedenis was niet mijn beste vak op de basisschool ;-)

Geen opmerkingen: