donderdag 11 oktober 2007

Gamesharing; handig of illegaal?

Omdat ik het nu erg druk met school heb, heb ik geen tijd meer voor games. Dus de xbox , de wii, de 360 en de ps2 zitten hier maar stof te happen tot ze weer een keer aan de beurt komen, terwijl vrienden vragen wanneer ze weer eens langs mogen komen om samen te gamen. Ik wil er niet aanzitten, dus ik zeg meestal nee. Maar een tijdje geleden dacht ik: als ik geen plezier van al mijn gamespullen kan hebben, moeten andere mensen het wel kunnen. En zo verplaatste ik mijn 360 met alle games naar een vriend, waar ik af en toe langs ga om te gamen. Weekje later komt er iemand anders bij mij: heb je nog games voor de xbox? Ik geef hem een paar games mee en ga af en toe langs om te kijken. Geweldig voordeel. Je gamet jouw games met vrienden, alleen dan de games die jullie samen leuk vinden en je bent allebei even goed.

Maar de downside aan dit hele verhaal is natuurlijk dat game-ontwikkelaars niets meer krijgen en dat de gamebusiness dan uitsterft enz... Dit vind ik aan de ene kant waar en aan de andere kant ook weer niet. Je kunt in principe de gamesmarkt vergelijken met elke andere markt. Grote bedrijven pushen de kleintjes weg en nemen ze over. Zo is het ook bij games. De beste games leveren een hele hoop geld op, en de slechtere worden uiteindelijk niet gekocht maar gedownload of uitgeleend. Uitlenen gebeurt meestal bij de games die je wel graag wilt, maar net niet het geld hebt om ze te kopen. Maar als een game echt goed is, zal hiervan genoeg verkocht worden en soms zelfs dikke winst gedraaid worden zoals bij halo 3, dat net verschenen is.

Zelf vind ik het ook wel leuk om af een toe een game niet te hoeven kopen, maar gewoon bij iemand te kunnen lenen. Je doet meestal maar een maand met een game, en ik heb persoonlijk geen zin om elke maand 65 euro te gaan neerdokken. Dan is dit toch een goede oplossing vind ik.

Geen opmerkingen: