woensdag 3 oktober 2007

Spelletjes voor de Franse les

Naar de spelletjesVia de site van Antoine van Dinter vond ik een site met een heleboel spelletjes die gebruikt kunnen worden voor de Franse les: Bonjour de France. Het zijn over het algemeen vrij simpele spelletjes: een anagram, Ganzenbord waarbij je werkwoorden moet verbuigen om te mogen gooien, galgje enz. Niet heel vernieuwend (alhoewel ik het spelletje waarbij je muzieknoten invult om Franse woorden te vormen wel anders dan anders en grappig vond), maar wel een goede afwisseling voor andere werkvormen, en de spelletjes sluiten over het algemeen prima aan bij de leerstof.

De site is ingedeeld in:
Elk spelletje vraagt niet meer dan een paar minuten tijd. Je kunt de spellen klassikaal laten doen, maar je kunt ook je leerlingen vragen om een aantal spellen te spelen en eventueel screendumps van de eindresultaten van die spellen naar je op te sturen. Daarmee kun je je een redelijk beeld vormen of ze met de behandelde stof uit de voeten kunnen.

Naast spelletjes vind je op Bonjour de France nog meer lesmateriaal voor de Franse les, zoals quizen en oefeningen. Ik geef zelf geen Franse les, maar het lijkt mij een waardevolle site voor dat vak.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Margreet,

Dank voor de vermelding van mijn site. Ik wil graag nog even de aandacht vestigen op een scorm pakket dat ik heb gemaakt en gratis ter beschikking heb gesteld via de leermiddelendatabase van Digischool en dat in iedere ELo geïmporteerd kan worden. Je kunt het pakket hier downloaden: http://leermiddel.digischool.nl/vo/leermiddel/fd521899bc32d78c0c8b46e4afd40e19
Je hebt dan wel een account nodig bij kennisnet (gratis aan te maken) Geen ELO? Ook dat is geen probleem. Bekijk hier online de opdracht: http://www.antoinevandinter.nl/daccord_hv_1_chapitre_1/index.html

Tenslotte wil ik nog graag de aandacht vestigen op de gratis nieuwsbrief van Levende Talen voor docenten Frans. Hier het laatste exemplaar: http://www.levendetalen.nl/docs/200709222206059539.html
Aanmelden kunnen docenten Frans zich via de site van Levende Talen: http://www.levendetalen.nl

m2cm zei

@Antoine,
Dank voor je aanvulling. Ik heb er al iemand blij mee kunnen maken!