donderdag 17 januari 2008

Games voor het basisonderwijs

naar de lijst met goedgekeurde spellenStruinend over het web kom je soms leuke dingen tegen. Wat dacht je van een 'List of Approved Kid’s Websites from the NYC Department of Education'? Ik kan me niet voorstellen dat wij in Nederland een dergelijke lijst zouden krijgen van de overheid. De lijst stond op het weblog van de Virtual PTA (Parents Teachers Association). Ik gok dat dat vergelijkbaar is met onze ouderraden. Deze PTA leek erg actief: er was veel te vinden op hun weblog.

Ik was natuurlijk wel benieuwd welke games het NYC Department of Education nu goed vond voor kinderen. Dat zijn er niet zoveel: er stonden totaal maar 25 sites op. En inderdaad: aan die sites valt weinig verkeerds te ontdekken. Alhoewel ik wel op één van de sites een reclame zag staan waarin een game-character van het vrouwelijk geslacht in een weinig verhullende lederen outfit figureerde. Nou ook weer niet direct iets waar ik een 5- of 6-jarige naar zou verwijzen ;-) Maar goed: ik heb toch wel weer wat spellen ontdekt die ook voor leerlingen van het basisonderwijs in Nederland leuk en zinvol zijn om te spelen. Ik zal ze niet uitgebreid reviewen, maar bij deze wat linkjes. Wil je meer, dan kun je natuurlijk zelf kijken op de lijst van door de NYC Department of Education.

Voor rekenen vond ik o.a. deze games:
Sommetjes maken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen), met aan het eind een verslagje van de resultaten,
sommen maken met een robotje,
Rekenen om een aapje te helpen de rivier over te steken,
Schiet de meteorieten op tijd weg door goed te vermenigvuldigen,
of vuur je kanon af om stand te houden tegen de oprukkende tanks (deelsommen).
Optellen leer je door de ruimteschepen uit de lucht te schieten
Er is ook een schietspelletje om te leren aftrekken.

Spelletjes om kinderen te leren logisch te redeneren, goed te laten kijken of het geheugen te trainen:
Verschillen ontdekken
Speel het muziekje na: hier of hier,
Zorg dat je één pinnetje overhoudt
Heel veel spelletjes waarbij je logisch moet nadenken
De rivier oversteken met een paar plankjes
en nog veel meer 'clickmaze-games' waarbij je een voorwerp van de ene positie naar een andere positie moet brengen.

Veel plezier ermee!

Geen opmerkingen: