donderdag 24 januari 2008

Muziek spelen doe je ZO!

Rock BandDoor: Martijn van den Berg

Een tijd geleden heb ik drums gespeeld. Ik ben ermee gestopt. Niet omdat ik het drummen niet leuk vond, maar omdat ik het iedere keer oefenen niet leuk vond. Bagger, het leek net school, je krijgt huiswerk. Maar dan op je hobby. Net zo als niet iedereen die op tennis zit iedere week een uurtje tegen een muur gaat slaan naast de lessen om. Dit probleem zie ik niet alleen bij mezelf, maar bij meer mensen. De laatste tijd zie ik ook dat er steeds meer games uitkomen die dit soort dingen ondersteunen en een realistische nabootsing zijn van dingen waar je normaal les voor krijgt.


Eerste waar ik naar wil kijken is het succes van guitar hero. Met een score van 97 in de power unlimited is dit toch wel de verrassende topper van vorig jaar. Met deze game krijg je een plastic gitaartje in je handen en moet je een combinatie van een kleppermeganisme gebruiken en daarnaast bovenaan de gitaar een aantal knoppen voor de akkoorden. Als je ziet wat voor nummers mensen hiermee kunnen spelen na een paar maanden oefenenis dat echt wonderbaarlijk vergeleken met het resultaat van het leren van iedere week een half uurtje les.

Daarnaast zag ik vandaag ook beelden van de game Rock Band. Dit is een game waarbij je met een pakketje van 170 dollar een spel in huis hebt waarmee je kan drummen, zingen, gitaar spelen en basgitaar spelen. Alle instrumenten zijn bijgeleverd, alleen de elektrische gitaar en de basgitaar zijn dezelfde. Daarmee kan je met 4 mensen tegelijk als band een liedje spelen. Dit is natuurlijk dé partygame, maar nadeel is toch dat enige oefening of ervaring vereist is om dit goed te kunnen spelen. Wel is dit een mooie spiegeling van de werkelijkheid.

Of je met dit soort games echt muziek kan leren spelen en zingen, vast wel. Maar als je vervolges een niet-plastic gitaartje pakt en geen schermpje met kleurtjes en noten voor je ziet wordt het opeens een stuk ingewikkelder. Dit soort games zijn een versimpelde en verleukte manier van de werkelijkheid, maar de enige echte muziek komt niet uit plastic.

Geen opmerkingen: