Na Linerider zijn er verschillende opvolgers gekomen. Die verschilden niet veel van het origineel: het enige verschil was vaak het gebruikte vervoermiddel. Zo kwam er een versie met een fiets en iemand anders maakte met Game Maker een versie om een rollercoaster te laten rijden.
Een spel waar de laatste tijd veel over te lezen is, is Calamity Game. Ook bij dit spel bepaal je als speler hoe een object (in dit geval een lappenpop) beweegt, maar waar je bij de LineRider-games gebruik maakte van de zwaartekracht kun je bij Calamity Game zelf krachten in het spel brengen. Ook kun je gebruik maken van elastische veren waarmee je grappige effecten kunt creëren. Dat biedt weer talloze mogelijkheden: door de veer te spannen krijgt hij een potentiële energie die op enig moment in het spel omgezet kan worden in kinetische energie, oftewel beweging.
In Calamity Game is, voorzover ik het kan overzien, gebruik gemaakt van een aantal belangrijke mechanische wetten. Je kunt daarom met dit spel allerlei leuke proefjes doen om aan te onderzoeken of aan te tonen hoe die wetten in elkaar steken. Wat zijn krachten, wat is een moment, en hoe werkt een veer? Voor een mechanica-les zou je leerlingen de opdracht kunnen geven zelf een Calamity Game te maken en toe te laten lichten waarom het werkt zoals het werkt. Je kunt als docent ook zelf een spel maken en de leerlingen vragen om dat toe te lichten of jouw spel op de een of andere manier zo te laten wijzigen dat een bepaald effect optreedt.
Constructivistisch onderwijs door de leerlingen zelf een constructie te laten bouwen ;-)
1 opmerking:
Tetris nog niet kunnen gamen. Hier is ondertussen weer zoveel spannend nieuws verschenen. Als 'Jane' kon ik niet anders dan op je 'Calamity Game' afkomen ...
Een reactie posten