maandag 28 januari 2008

Roxer

Naar de site van RoxerAl weer heel wat jaartjes geleden hield ik me bezig met de ThinkQuest-wedstrijden die als doel hadden om jongeren hun eigen website te laten maken. Dat bleek vaak helemaal niet eenvoudig. Veel jongeren beten zich vast in de techniek en de inhoud van de website schoot er dan soms bij in. We kregen soms dus prachtig vormgegeven websites met een heel magere inhoud. Jammer, want wat er (inhoudelijk) in zat, kwam er dan helemaal niet uit.

Maar inmiddels is er heel wat veranderd: er zijn talloze tools om websites te maken. Voor het onderwijs is er natuurlijk de Websitemaker van Kennisnet die steeds meer mogelijkheden biedt. Maar onlangs kwam ik een andere tool tegen: Roxer. Roxer biedt minder mogelijkheden dan de Websitemaker, maar daar staat tegenover dat het wel supergemakkelijk is om hiermee een website te bouwen. Je maakt een website die opgebouwd is uit vakken met daarin tekst of plaatjes. Je kunt de vakken kleiner of groter maken en schuiven naar de plek die je wilt. Veel meer dan dat is het niet, maar soms is dat ook gewoon genoeg. Leuk is ook dat je heel makkelijk content van andere Roxerpagina's over kunt nemen, alhoewel ik me daarbij wel afvraag hoe het zit met copyright. Door de eenvoudige opzet kun je je volledig concentreren op de inhoud en de vormgeving van de pagina's die je maakt. Er zijn nog een paar extra 'snufjes'. Je kunt bijvoorbeeld een tekstballonnetje maken of een 'sticky' (een virtuele post-it), wat veel kinderen leuk vinden en je kunt anderen vragen om op jouw pagina een commentaar te schrijven.

Voor het onderwijs lijkt het me een handig stukje gereedschap. Kinderen kunnen zondere enige kennis van html en bijna zonder enige oefening hier eenvoudige webpagina's maken. Een opstel of werkstuk dat geschreven moet worden, een stripverhaal, een collage van tekeningen of foto's, een schoolkrant: het kan allemaal. En natuurlijk biedt het maken van zoiets mooie kansen om nog eens te praten over veilig internet: wat zet je wel en wat niet op het web en hoe zit het nu precies met copyright. Want dat is iets wat al een probleem was toen ik nog werkte bij ThinkQuest, maar waar de meeste kinderen volgens mij nog steeds heel weinig van weten!

Geen opmerkingen: