vrijdag 1 februari 2008

Spelletjes voor het interactieve bord

Soms zou ik willen dat we hier Engels spraken. Niet omdat ik het Nederlands geen mooie taal vind maar omdat er zo ontzettend veel leermaterialen zijn voor Engelstaligen. Gelukkig vormt de taal niet altijd een barrière: soms omdat leerlingen de taal voldoende beheersen om gebruik van bepaalde materialen te maken maar soms ook omdat in de leermaterialen bijna of geen taal gebruikt wordt. Om een rekensom te maken heb je meestal geen taal nodig en ook het werken met vormen is voor alle talen hetzelfde.

Een groot deel van de games op de site van de Woodlands Junior School Kent is daarom bruikbaar voor ons onderwijs. Gelukkig maar: er zitten hele leuke dingen tussen. Er zijn o.a. spelletjes om te rekenen, om het geheugen te trainen en om logisch te leren denken. Of het allemaal de titel 'game' verdient valt te betwisten, maar ik denk dat het leerlingen wel motiveert om ermee aan de slag te gaan.

Wat ik bijzonder vind van deze collectie is dat veel spellen me heel goed bruikbaar lijken voor gebruik op een interactief bord. Het lijkt me leuk om je tafels te oefenen op een virtueel viltbord, of om Tangramfiguurtjes te maken. Met memory kun je een leuke competitie opzetten en een les kansberekening wordt aanschouwelijk als je krabbetjes op het bord tegen elkaar kunt laten racen. Bij het spel 'Numberjump' moet je proberen te raden wat er op een plaatje staat door slim de vakjes open te maken.

De moeite waard voor basisscholen, zeker als je een interactief bord in de klas hebt hangen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Margreet,

Leuke tips, maar het Memory spel kan beter. Ik zou je mijn eigen memory spelen willen aanraden:

http://www.dadsproject.com/Memory/memory.php

groeten,

David

m2cm zei

@David,
Helemaal mee eens: er zijn betere spellen en dit is er een van!