dinsdag 12 februari 2008

Welke leerdoelen zijn geschikt voor een game?

afbeelding van Rollercoaster TycoonIk heb de afgelopen maanden weer veel presentaties en workshops mogen verzorgen over games. Eén van de vragen die me daar vaak gesteld werden was: wat is de meerwaarde van games? Waarom zou ik een game gebruiken als ik een goed boek heb? Een voor de hand liggend antwoord is dat veel leerlingen games leuk vinden en boeken niet, maar dat is maar een deel van het antwoord. Ik denk zelf dat voor sommige onderwerpen een goed leerboek beter is dan een game. Dat roept dan direct de vraag op welke onderwerpen zich nu lenen om te vertalen in een game, en welke niet. Daar kan ik niet een absoluut antwoord op geven, maar ik heb voor mezelf wel wat zaken op een rijtje gezet die ik van belang vind bij het beoordelen of een leerdoel geschikt is om het in een game te verpakken.

  • Wat ik een groot voordeel is van een game is dat je door een game emotioneel betrokken kunt raken bij een onderwerp. Stel ik heb een onderwerp dat voor mijn leerlingen niet erg aanspreekt of waar ze liever niet over praten. Ik denk daarbij aan sommige ethische onderwerpen of aan alcoholgebruik of iets dergelijks. Het kan lastig zijn om hierover een gesprek te hebben met leerlingen. Een game kan dan een goed middel zijn om met elkaar in gesprek te komen of om andere inzichten te geven in dat onderwerp. Bovendien beklijft kennis beter als je je daar emotioneel betrokken bij voelt.
  • Competentiegericht leren draait om kennis, vaardigheden en attitude. Dat laatste is iets dat moeilijk is te leren uit een boek. Een spel biedt daartoe wel mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld leerlingen helpen een positieve attitude te ontwikkelen ten aanzien van ondernemerschap door ze in een spel steeds te belonen als ze goed ondernemerschap tonen.
  • Een (simulatie-)spel biedt veel mogelijkheden om dingen/processen te visualiseren. Dat kan natuurlijk ook met filmpjes, maar die bieden geen mogelijkheid tot interactie. In een game kun je niet alleen zien hoe iets functioneert, je kunt ook zelf ingrijpen en dan ook nog vaak op meerdere aspecten. In Rollercoaster Tycoon bepaal je niet alleen de prijs van een entreekaartje, maar ook hoe je attracties eruit zien en hoeveel mensen in je park werken en wat ze doen.
  • In een game kun je de speler vragen om een bepaalde handeling vaak, en soms ook in steeds kortere tijd, te herhalen. Handig, want daarmee kun je vaardigheden oefenen. Hoofdrekenen, schatten, topografie oefenen: het is veel leuker als je het in een spel kunt oefenen!
Voor mij zijn dit de belangrijkste punten om te bepalen of een leerdoel zich ervoor leent om daarvan een game te maken. Maar misschien zijn er nog veel meer argumenten. Weet jij er nog meer? Ik zou het op prijs stellen als je jouw criteria aan mijn lijstje wilt toevoegen!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

En welk kind past bij dit muziekinstrument?

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Anoniem,
Ik snap je opmerking niet. Het gaat mij er juist om dat we niet games inzetten vanwege de games, maar alleen op die plaats waar games meerwaarde hebben t.o.v. andere middelen. Dus niet welk kind bij dit instrument, maar met welk middel leert het kind het best? Of snap ik je verkeerd?

Peter Goossens zei

Ik heb een vraagje voor jou margreet,
ik ben aan mijn eindwerk bezig en moet een educatief spel maken voor een afsluiting van therapiesessies. De meerwaarden die jij geeft sluiten sterk aan bij de mijn, maar ik zou niet weten waar ik hier meer informatie (literatuur) over zou kunnen vinden.
Zou u misschien een paar tips hebben over waar ik literatuur kan vinden in verband met leerdoelen, voor- en nadelen van educatieve spellen?

dank je wel!

m2cm zei

@Peter,
Heb je hier iets aan: Samenwerkend leren in gameprojecten, van Henny van der Meijden en Leren spelen, spelend leren, idem?