woensdag 19 maart 2008

Subsidie voor mobile-learning projecten

Naar de site over mobielleren van SURFnet/KennisnetZo langzamerhand komen er steeds meer mobiele diensten. Kon je aanvankelijk met je mobieltje alleen een tekstberichtje versturen (1979), tegenwoordig kun je er veel meer mee. Plaatjes versturen, mail ophalen en versturen, internetten, met behulp van gps en internet achterhalen welke restaurants er zijn in de omgeving waar je bent op dat moment, een mobiel spel spelen (met behulp van gps en sms) en betalen. En dan heb ik het nog niet over de mogelijkheden van het maken van podcasts en vodcasts, het stemmen met je mobieltje en (dat schijnt in opkomst te zijn) het gebruik van je mobieltje als afstandsbediening.

Ook binnen het onderwijs wordt gekeken naar de mogelijkheden van mobiele apparaten. De Waag ontwikkelde al in 2005 het spel Frequentie 1550 en er zijn scholen die hun roosters versturen per sms, of sms'jes versturen naar leerlingen en studenten over allerlei (andere) zaken.

Ook SURFnet en Kennisnet zijn bezig om de mogelijkheden te onderzoeken van mobiele applicaties in het onderwijs en welke rol zij daarin kunnen vervullen. Ze doen daarom een oproep aan scholen voor hoger onderwijs om projectvoorstellen in te dienen. Onderwijsinstituten kunnen subsidie aanvragen voor een project waarin ze zelf in de dagelijkse onderwijspraktijk experimenteren met de mogelijkheden van mobile learning en op basis van een gelijktijdig uitgevoerd onderzoek de leerervaringen hiervan vastleggen en verspreiden. De regeling is bedoeld voor alle HBO en WO onderwijsinstellingen in Nederland en breedbandscholen en clusters van breedbandscholen. Het maximale subsidiebedrag is € 35.000,=.

Ik kan zo een heleboel dingen bedenken die me de moeite van het onderzoeken waard lijken. Natuurlijk het ontwikkelen en gebruiken van mobiele games, maar ook het gebruik van gps voor aardrijkskunde, toegang bieden tot de elo via de mobiele telefoon, het maken van soundwalks (met behulp van gps en mp3-spelers) e.d. om de mogelijkheden van een gebied te leren kennen, de mogelijkheden van umpc's bij gedigitaliseerd onderwijs, het afnemen van een toets via mobiele apparaten, het gebruik van een mobieltje als stemkastjes tijdens een college, contacten met experts via mobiele apparaten, werken met Shotcodes enz. Er zijn mogelijkheden genoeg voor leuke en boeiende projecten, lijkt mij.

Een aanvraag indienen kan door een aanvraagformulier op te vragen. Hoe dat moet kun je vinden op de site Mobieleonderwijsdiensten.nl. Let op: de deadline voor het indienen van de aanvraag is 1 april (geen grapje!). Een leuk klusje voor de paasdagen misschien. 't Schijnt niet te best weer te worden ;-)

Ter inspiratie hieronder de presentatie van Tomi T. Ahonen, een Finse goeroe op het gebied van mobiele diensten, gegeven tijdens een bijeenkomst van Mobile Mondays in september 2007.

4 opmerkingen:

Wouter Baars zei

Ik kwam nog een link tegen over mobile gaming van 'down under'

http://www.milkit.com.au/

Groetjes,

Wouter Baars

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Wouter,
Dank voor de link. Ik kon alleen niet achterhalen of de software die zij gebruiken vrijgegeven is/wordt. Weet jij dat toevallig?

wouter Baars zei

ik moet het nog even bekijken (als ik tijd heb ;-))
Het schijnt dat HP wel ook open source mobile software heeft waarmee je een game kunt bouwen.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Wouter,

De software van HP ken ik wel: dat is Mscape (ik heb er hier al eens over geschreven). Dat is geen OS software, maar wel vrij verkrijgbaar.