donderdag 20 maart 2008

Oplossingen voor zware schooltassen

Door: Martijn van den Berg

Ik woon voor tegenwoordig best wel ver van school af. Toen ik voor het eerst naar school kwam, ging ik met de bus. Ik kreeg een busabonnement van mijn ouders iedere maand en zo kwam ik iedere dag binnen 3 kwartier op school. Probleem was op een gegeven moment dat ik afhankelijk was van de bustijden, dus ik ging fietsen naar school. Dat viel me gigantisch tegen. Ik had een aardige conditie, en fietsen kon ik ook wel, maar die schooltas... Het leek wel legertraining.


Met gemiddelde tassen van 10 kilo en een max van 16 kilo, dat wil je toch niet op je rug hebben. Ik ben nu wat ouder, maar als ik naar de bruggers in de aula kijk, zie ik er af en toe een omvallen omdat hij een duw op zijn tas krijgt. Die tassen zijn bijna groter dan de mensen. Moet je indenken wat een oversttap het is om in de basisschool alleen je lunchbox te moeten dragen en dan opeens een zware tas. Maar hier zijn oplossingen voor. Zowel van de kant van de leraar als de kant van de leerling.

Voor de leerling is het vrij simpel. De meeste scholen hebben lockers. Als je dan je boeken een beetje effectief regelt, gooi je in je locker waar je geen huiswerk voor hebt, en neem je andere boeken mee naar huis. Met een beetje regelen wordt je tas dan zo de helft lichter. Probleem van dit is dat in hogere klassen dit niet meer werkt, omdat je dan meestal voor vrijwel elk vak huiswerk hebt, en je dus bijna niets kan achterlaten. Oplossingt ligt dus bij de schoolboeken.

De schoolboeken moeten dunner. Makkelijker gezegd dan gedaan. Boekenleveranciers zijn bang dat als ze de boeken dunner maken en er dus minder informatie in stoppen, de scholen de methode niet meer willen kopen want scholen selecteren op inhoud, en letten er niet op hoe zwaar het boek eigenlijk is. Maar dan zie je af en toe boeken waar je 2 jaar mee moet doen. Dan loop je een heel jaar te zeulen met een boek waarvan de helft wat erin staat je dit jaar niet nodig hebt. Daarnaast is het ook een handige methode om de boeken in meerdere delen te splitsen, met elk deel een eigen specifiek gebied. Dan heb je niet alleen een lichtere tas, maar is leren ook makkelijker omdat je een hele tijd op hetzelfde gebied blijft leren. Daarnaast is alleen vragen in een werkboek veel handiger dan eronder stippellijntjes voor het antwoord, omdat de een een groter handschrift heeft dan de ander. Een schrift is veel lichter dan een half werkboek. De oplossing voor de tas is vrij simpel, alleen aan het probleem wordt nooit gedacht.

Voor de rest wil ik rond deze feestdagen zeggen dat er helaas deze vrijdag en maandag geen blogjes verschijnen. Dit is ook niet logisch omdat dan de meeste scholen vrij zijn. Eeen vrolijk pasen allemaal en veel eieren gewenst.

Geen opmerkingen: