dinsdag 15 april 2008

CO2-emissie

Niet elk reclamespel zet aan tot consumptie. Starbucks, de 'coffee company' heeft samen met Global Green USA het spel Planet Green Game uitgebracht op het web. In dit spel word je geconfronteerd met de gevolgen van de keuzes die je maakt op de emissie van CO2 en de opwarming van de aarde.

In het spel moet je een aantal plaatsen bezoeken. Daar beantwoord je vragen of je speelt een minigame. Als spel heeft het niet veel om het lijf en de reclame voor Starbucks en de goede daden van Global Green USA zijn overduidelijk aanwezig in het spel, maar het is wel een aardige manier om te kijken naar de gevolgen van je eigen levensstijl.

Het spel lijkt me een goede basis voor een opdracht voor leerlingen: maak je eigen klimaatspel. Daarmee sluit ik aan op een wedstrijd die uitgeschreven was in het kader van Climate Quest: een gamingportal waar zowel games als quests te vinden zijn die het klimaat als onderwerp hebben. Ook Climate Quest is mede gefinancieerd met gelden uit het bedrijfsleven (Ruimte voor Geo-Informatie-RGI, Essent, Microsoft MSN, Outbackup en de provincie Limburg, in samenwerking met UNESCO), maar die zijn veel minder zichtbaar dan de bedrijven in Planet Green Game.

Op de site Climate Quest zijn een aantal spellen te vinden die gemaakt zijn door leerlingen. Daarnaast zijn er quests: korte sets van vragen die beantwoord moeten worden. Als je een quest gehaald hebt wordt dat bijgeschreven in je profiel. Toch wel een eer als je lijstje lang is! Geen zorg overigens als het niet lukt: je mag een mislukte quest een dagje later overdoen. De site/het project Climate Quest wordt nog uitgebreid dus er komen misschien nog kansen om een prijs te winnen!

Kortom: wie met klimaat aan de slag wil gaan kan met deze sites zijn hart ophalen!

Naar de site Climate Quest

Geen opmerkingen: