Eergisteren, 22 april, was ik uitgenodigd om een praatje te houden bij het bedrijf TeleTop, een bedrijf dat zich bezig houdt met digitale leeromgevingen. Een digitale leeromgeving is een soort website waar zowel leerlingen als leraren samenwerken om digitaal hun taken op te slaan, waar mensen kunnen discussieren over huiswerk en nog veel meer functie. Ik had voorheen nog nooit zo iets gezien, en was eigenlijk wel geïnteresseerd, als ik dan toch daar een presentatie moest geven, om uit te vinden hoe zo'n digitale leeromgeving nou eigenlijk gebruikt kon worden in het onderwijs, en wat nu de voordelen en de nadelen zijn.
donderdag 24 april 2008
Digitale leeromgeving; top of flop
Door: Martijn van den Berg
Eergisteren, 22 april, was ik uitgenodigd om een praatje te houden bij het bedrijf TeleTop, een bedrijf dat zich bezig houdt met digitale leeromgevingen. Een digitale leeromgeving is een soort website waar zowel leerlingen als leraren samenwerken om digitaal hun taken op te slaan, waar mensen kunnen discussieren over huiswerk en nog veel meer functie. Ik had voorheen nog nooit zo iets gezien, en was eigenlijk wel geïnteresseerd, als ik dan toch daar een presentatie moest geven, om uit te vinden hoe zo'n digitale leeromgeving nou eigenlijk gebruikt kon worden in het onderwijs, en wat nu de voordelen en de nadelen zijn.
Grote probleem voor mij van deze digitale leeomgeving is de plagiaatdetectie. Plagiaatdetectie is iets waarvoor leerlingen bang zijn, niet omdat ze zo veel van internet halen, maar omdat ze bang zijn dat ondanks dat ze niets van internet hebben, ze er toch uitgepikt worden door dat programmaatje. De leraar die aan het presenteren was had het wel over het creatief gebruik maken hiervan, maar dan nog steeds heb ik liever niet dat de computer me controleert. Tweede probleem van een digitale leeromgeving is dat sommige leraren misbruik hiervan kunnen maken door heel veel opdrachten op te gaan geven en vervolgens in het overzichtje te zien wie het niet gemaakt heeft, en deze dan vervolgens nog meer werk geven. Het blijft iets waar je goed mee moet kunnen omgaan.
Een digitale leeromgeving is iets dat al veel gebruikt wordt, en ik denk dat het een grote mogelijkheid voor de toekomst is. Ik had voordat ik naar deze gebruikersdag ging een bepaald beeld van een digitale leeromgeving en dat is totaal veranderd door deze dag. Het bevat veel voordelen voor de creatieve leraren onder ons. Maar je moet wel met zowel leerling als leraar de beste manier vinden om de leeromgeving te gebruiken. Want uiteindelijk gaat het er om om iets te leren, en niet om de perfecte leerling te zijn.
Labels:
overig
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Hoi Margreet,
Bij ons gebruiken we N@TSCHOOL. Deze ELO maakt veneens gebruik van plagiaatcontrole. Het is ook net hoe je er als docent mee omgaat. Is er bronvermelding? Gaat het om citaten? Is het toegstaan om sommige zaken wel van internet te halen? Ik vind dat docenten er ook op een juiste wijze mee om dienen te gaan.
@Antoine,
Dank voor je reactie maar dit stuk is niet van mijn hand maar van de hand van Martijn, mijn zoon. Hij schrijft elke donderdag een post waarin hij zijn visie geeft op onderwijs. Ik ben daar erg blij mee want hij heeft als leerling soms een heel andere kijk op onderwijs dan ik. Voor mij is het heel leerzaam om te lezen hoe hij als 'lijdend voorwerp' reageert op allerlei ontwikkelingen!
Beste Martijn,
Ik ben het helemaal met je eens dat het erop aan komt dat leerlingen en docenten samen de beste manier moeten vinden om met een electronische leeromgeving om te gaan.
Voor docenten is dit over het algemeen niet vanzelfsprekend. Dit vraagt van docenten een andere manier van denken over hun onderwijs. Deze diepgaande veranderingen gaan stapsgewijs. Leerlingen kunnen hun docenten daarbij helpen. Docenten kunnen veel profijt hebben van hun leerlingen, mits ze accepteren dat ze minstens zoveel van hun leerlingen kunnen leren als leerlingen van hen!
Francine Behnen
Dag Martijn,
zeer interessante post.
Ik geef zelf les over digitale leeromgevingen aan toekomstige leerkrachten.
Wij leren onze studenten dat zo een leeromgeving een rugzak is die leerlingen aankrijgen in het basisonderwijs en bij zich houden de rest van hun leven. Die rugzak wordt dus heel belangrijk voor leerlingen want alles wat je leert zit er in.
Zo een leeromgeving wordt door de meeste scholen ook als een communicatieplatform met de ouders gezien. Naast de agenda en berichten, vinden de ouders er ook foto's van de leerlingen (bijvoorbeeld sneeuwklas) op terug.
Voor de leerkracht is het een plaats waar hij zijn agenda bijhoudt (vaak ter controle voor de directie) en de kapstok voor zijn lessen (online cursusdocumenten, oefeningen, taken, discussie...).
Plagiaatdetectie en controle van de leerling zijn maar zeer kleine onderdelen in dat groot geheel. Iets voor leerkrachten met te veel tijd lijkt mij ;-)
Ik zou die mogelijkheden van het systeem nooit in de verf zetten omdat een leeromgeving zoveel meer is. Maar het is wel leuk om te lezen dat je net dat eruit gehaald hebt.
/Cindy
Bedankt voor de reacties!
Plagiaatdetectie viel me op omdat dat zeer vaak terug kwam in de presentatie. Voor de rest is een digitale leeromgeving een hele handige vernieuwing, maar ik denk dat veel docenten, vooral docenten van de oude stempel, hier nog niet klaar voor zijn. Ik waardeer het heel erg als een school of een docent de moeite neemt om deze mogelijkheden op een goede manier te benutten. Misschien een onderwerp op de agenda van de lerarenopleiding?
Een reactie posten