donderdag 22 mei 2008

I will survive!

Door: Martijn van den Berg

Met de derde toetsweek al lang achter de rug en mijn rapport in mijn schooltas loop ik de vakantie in. Het is geen toprapport, maar ik ben er toch tevreden mee. Ik heb een aantal slechte vakken opgehaald. Ik ben niet onvoldoendeloos, maar iedere student heeft vakken waar je minder goed in bent. Zoals het er nu uit ziet ga ik over, maar in mijn tas zit ook een agenda, een agenda met toetsen voor de komende periode. Een aangezien ik toch wel gehecht ben aan mijn voldoendes, ga ik in de vakantie aan de slag. Tijd voor de laatste loodjes.

De laatste periode is de meest vermoeiende in het school jaar. Het is een periode van opofferingen en doorzettingsvermogen. Met het zicht op de lange zomervakantie is het af en toe moeilijk om je gedachten bij het schoolwek te houden en met de zon buiten is het moeilijk om boven huiswerk te maken. Het gaat allemaal om pure concentratie.
Je hebt je cijfers, je hebt misschien niet alles voldoende, maar je hoopt toch om uiteindelijk zo hoog mogelijk te eindigen, zeker met je examentoetsen. Al sta je na drie periodes nog onvoldoende, dan moet je zeer hoog scoren voor deze periode om het ook maar een beetje op te halen. Ik sta er niet zo slecht voor, maar er zijn ook mensen die op dit moment op het randje zitten, en die opofferingen moeten maken, of anders riskeren dat ze het hele jaar overnieuw moeten doen.
En dan die vernieuwde tweede fase Mocht je dit jaar niet overgaan en je zit net zoals ik in 5VWO, dan mag je dus een aantal vakken helemaal gaan bijwerken, terwijl je aan andere vakkan die je al wel één of twee jaar hebt gevolgd niets hebt, en waarvoor je dus ook geen cijfer op je eindrapport krijgt. En dat is geen goed uitzicht. De laatste periode zul je net iets meer moeten geven voor sommigen, anderen rusten op de hoge cijfers die ze al hebben. Het is verstandig in dit geval om vooruit te kijken. En voor degenen die dat niet hebben gedaan: doorzetten.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel veel goede moed en succes! En gefeliciteerd voor de vakken waarvoor je al geslaagd bent. (Ik geraak er maar niet uit wijs, uit jullie Nederlandse examensysteem. Heb jij al vakantie?? Bij ons begint ze in het secundair pas op 1juli. De examens in het secundair en hoger onderwijs worden nu voorbereid.

Ik wilde nog een postje schrijven over faalangst en examenvrees t.a.v. mijn (ex)5 en 6 so (loopt gelijk met vwo) en van al wie nu (nog) (hard) moet studeren, zoals jij. Zelfs de mama's van mijn kleinzonen (mijn dochter en schoondochter), beiden doctors, maar nog in opleiding, moeten blokken dezer dagen voor examens en toetsen ...

Martijn van den Berg zei

Het verschilt erg per regio. Ik woon in noord en ga naar school in midden. Dat betekent dat mijn vrienden over drie weken zomervakantie hebben. Mijn toetsweek is over 5 weken, en dan nog nederlands mondeling herkansen. Ik sta er op dit moment nog steeds goed voor, maar het kan ieder moment mis gaan.

Anoniem zei

Bedankt voor de toelichting, Martijn. Aha, per regio ...

Nog eens: veel studiemoed en succ'es!!