maandag 19 mei 2008

My Word Coach: een taalkundig spelletje

Naar de site van het spelVoor de Nintendo-DS worden erg veel educatieve spellen ontwikkeld. Dr. Kawashima's Brain Training, English Training, en recent My Word Coach: Verbeter je woordenschat. Ik heb de afgelopen vakantie benut om beide laatst genoemde spellen te spelen: de Rekentraining en de Word Coach.

Bij het spel My Word Coach kun je je expressievaardigheden verbeteren door een aantal woordspelletjes te spelen:
  • Ontbrekende letter, waarbij je van een gegeven woord een missende letter moet invullen,
  • Drie-twee-een-nu, waarbij je van een woord de goede betekenis moet raden uit twee opties,
  • Woordenbrei, waarbij je 4 omschrijvingen krijgt en 5 of 6 woorden en je - uiteraard - moet bepalen welk woord bij welke omschrijving hoort,
  • Lettersoep. Bij dit spel zijn de letters door elkaar gehusseld. Je krijgt de betekenis van het woord en je moet de letters in de juiste volgorde zetten om het gezochte woord te maken,
  • Letterblokken. Een variatie op het bekende spelletje Tetris. Op de blokjes die vallen staan letters. Met deze letters moet je zo snel mogelijk de door het spel opgegeven woorden maken.
  • Kraak de code, een spel waarbij je - sneller dan de computer of een eventuele tegenstander - letter voor letter het juiste woord bij een omschrijving moet spellen.
De opbouw van het spel zit, voor zover ik kan oordelen, didactisch sterk in elkaar: woorden die herhaald worden, een duidelijke afbakening wat geleerd moet worden en hoe het in een context geplaatst moet worden. Ook krijg je na verloop van tijd een seintje dat je beter kunt stoppen en de volgende dag verder kunt gaan als je zoveel mogelijk woorden wilt onthouden. Maar ik heb wel mijn twijfels bij het nut van de woorden die geleerd worden: na een weekje of twee spelen kon ik niet één keer zeggen dat ik buiten het spel een woord las of hoorde dat ik in het spel had geleerd.

Maar mijn grootste aarzelingen hebben betrekking op de gameplay. Ik vind het spel vooral saai. De vormgeving vind ik weinig aantrekkelijk, de antwoorden zijn goed of fout en je kunt er weinig strategie op loslaten om het antwoord te vinden, er zit geen leuk verhaal achter, humor is ver te zoeken en de feedback is hetzelfde of je nu heel snel speelt of langzaam ('Jij communiceert erg goed!'). Het wordt wel leuker als je toegang krijgt tot nieuwe levels maar dat duurt soms wel lang.

Er zitten ook een paar ontspanningsgames bij het spel. Bij één daarvan leer je hoe je met de Nintendo de letters moet schrijven. Niet overbodig want zeker in het begin overkwam het me herhaaldelijk dat ik een letter verkeerd schreef waardoor die niet herkend werd en mijn antwoord fout gerekend werd. Heel frustrerend. Je leert overigens op die manier wel snel om je handschrift aan te passen, dus misschien biedt dat ruimte voor een schrijfspel waarbij je kinderen leert om op de goede manier letters te schrijven. Maar dat is weer een ander verhaal!

Geen opmerkingen: