dinsdag 13 mei 2008

Scratch in het Nederlands

naar de site van ScratchDe afgelopen weken heb ik heerlijk rustig aan gedaan: eindelijk eens tijd om al die tijdschriften, papieren en linkjes door te nemen! Natuurlijk heb ik van alles 'ontdekt', dus de komende periode zal ik daarvan verslag uitbrengen.

Zo kwam ik erachter dat het programma Scratch tegenwoordig een Nederlandse vertaling heeft. Als je de nieuwste versie van het programma downloadt (gratis) en installeert kun je in het programma kiezen voor Nederlands. Ik heb geen idee hoe lang het er al is: misschien loop ik hopeloos achter. Maar voor degenen die net als ik niet altijd alle ontwikkelingen bij kunnen houden is het misschien interessant nieuws.

Scratch is een programma waarmee kinderen zelf een animatie of een spel kunnen maken. Volgens de site is het programma geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8. Maar volgens mij praat je dan wel over de slimmerikjes: ik denk dat de meeste leerlingen er pas vanaf een jaar of 10 aan toe zijn. Maar het programma is niet moeilijk onder de knie te krijgen. Het doet mij denken aan de programmeertaal Logo die in de jaren '80/'90 wel werd aangeboden in het (basis)onderwijs. Je hebt een aantal commando's ('zet .. stappen', 'draai .. graden om je as', 'speel .. seconden op de drum', enz.) die je aan elkaar kunt koppelen. Je kunt de commando's laten herhalen en er condities aan hangen (als... dan ....). Het is allemaal heel visueel gemaakt door de commando's als bouwsteentjes te presenteren die je aan elkaar kunt klikken.

Ik kwam er per toeval achter omdat ik een handleiding voor het programma bekeek die gemaakt is door de TU-Delft. Bij de TU doen ze leuke dingen voor kinderen van basisscholen die een hoge CITO-score hebben: die gaan op de TU met een aantal studenten aan de slag met Scratch. De resultaten zijn wisselend: soms zijn het variaties op bestaande dingen maar andere leerlingen zijn erg creatief. Leuk om te zien! Op de site van het project vind je niet alleen de resultaten van de leerlingen maar ook een Nederlandstalige hands-on handleiding voor leerlingen met daarin een aantal opdrachten.

Toen ik de site van Scratch verder bekeek, ontdekte ik daar ook dat er een speciale groep bestaat voor spellen voor het vak wiskunde en voor science. In die spellen worden allerlei begrippen uit die vakken uitgelegd: kansverdeling, zwaartekracht enz. Erg de moeite waard om eens te bekijken en om leerlingen uit te dagen zelf een begrip uit te leggen met Scratch!

5 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Margreet,

Aardig stuk over Scratch. Als vader van twee (nog te) jonge zoons ben ik al een beetje aan het "warmlopen."

Mijn mening is wel dat het succes van Scratch zeker ook afhangt van een vertaling van alle materialen (documentatie, helpschermen, scratch kaarten, website).

Ik heb zelf ook een paar dingen vertaald, die je kunt vinden op:

http://nederscratch.googlepages.com

Met groeten,

Gijsbert

m2cm zei

@Gijsbert,
Mooi werk! Heb je er ook melding vna gemaakt in de Scratch-gemeenschap ook gewezen op je vertalingen? Ik sprak een tijdje geleden iemand van het MIT die betrokken is bij Scratch en ik weet dat ze veel moeite doen om het programma internationaal te promoten. Ze zullen zeker blij zijn met je vertalingen.
Wat ik overigens ook erg leuke toepassingen vind zijn het Scratchboard (tegenwoordig: Picoboard): http://www.picocricket.com/picoboard.html en Picocrickets: http://www.picocricket.com/. Al bruikbaar voor erg jonge kinderen (en ook voor ouders die houden van technische 'grapjes')!

Anoniem zei

Ik ben een jongen van 11 jaar en hou veel van dingen met computers doen en programmeren enz..
ik zou graag wat meer willen weten hierover en ik heb al een handleiding gevolgd en daar kwam dit uit http://scratch.mit.edu/projects/jossie2/1919484 heeft u misschien nog wat tips voor mij?
mvg, jos

Anoniem zei

o ja heeft u tips mail ze dan naar jossie2@live.nl alvast bedankt

m2cm zei

@Jossie,

Leuk dat je jezelf het werken met Scratch eigen hebt gemaakt. Heb je al eens op school gevraagd of je met Scratch iets mag maken voor school? Misschien een animatie over iets (bijvoorbeeld een animatie van een spreekwoord), of een spelletje waarbij je sommen moet maken om te kunnen winnen. En misschien vinden ze het leuk als je de andere kinderen leert hoe ze met Scratch iets moois kunnen maken! Dan kan je een wedstrijdje doen in de klas wie de mooiste Scratch maakt!