dinsdag 3 juni 2008

Gamingonderzoek

Klik hier om het onderzoek van de ISFE te downloadenAlweer een tijdje geleden verscheen een rapport over een onderzoek naar games: het Nationaal Gaming Onderzoek 2008. Hiervoor is van alles onderzocht: wie gamen er, welke (soorten) spellen worden gespeeld en waarom? Helaas is het rapport nogal duur: de samenvatting kost maar liefst 1750 euro en ik zou het liefst ook nog de ruwe datatabellen inzien. Maar dat kost 3500 euro…! Gelukkig mag ik binnenkort bij iemand het rapport gaan inzien, maar ik zou het natuurlijk nog veel beter vinden als deze gegevens openbaar gemaakt werden. Maar daar zal het onderzoekscentrum waarschijnlijk weinig oren naar hebben.

Gelukkig denkt niet iedereen er zo over. Afgelopen week is de managementsamenvatting van de resultaten van een onderzoek van de International Software Federation Europe bekend gemaakt: Video Gamers in Europe 2008. Daarin staan gegevens over gaming in verschillende Europese landen. Helaas zit Nederland daar niet bij maar als ik het goed begrijp zal ons landje in de toekomst wel meegenomen worden in dit jaarlijkse onderzoek. Van Video Gamers in Europe zijn de ruwe datatabellen niet online te vinden, maar er is aanzienlijk meer vrijgegeven dan van het Nationaal Gamingonderzoek.

Eén van de redenen waarom ik zo geïnteresseerd ben in deze onderzoeksgegevens is dat ik persoonlijk de ervaring heb dat het spelen van games behoorlijk wat eisen aan je stelt. Met name het spelen van de grote entertainmentgames vind ik een fikse klus. Om die grote games uit te kunnen spelen moet je, vind ik, best wat in huis hebben:
  • je moet doorzettingsvermogen hebben. In elk spel zitten behoorlijk wat regels die vlot uitspelen bemoeilijken. Dat is natuurlijk een uitdaging maar wie van nature makkelijk het bijltje erbij neergooit zal volgens mij niet ver komen in het spelen van games,
  • je moet bereid zijn om je in te lezen in de games. Alhoewel de meeste denken dat gamers alleen maar achter het scherm te vinden zijn kan ik uit eigen waarnemingen vertellen dat veel gamers behoorlijk wat tijd investeren in lezen: wat zijn de beste games en hoe speel je die uit? Veel is te vinden op internet, maar er worden ook tijdschriften geraadpleegd. En heb je ooit wel eens de handleiding gezien van Civilizations? Die telt (bij de versie die ik heb, versie IV) zo'n 200 pagina's. En die worden weliswaar niet allemaal, maar wel voor een groot deel gelezen door de fanatieke Civilization-gamers!
  • je moet een netwerk en sociale vaardigheden hebben. De meeste grote games zijn dusdanig ingewikkeld dat je daarbij wel hulp kunt gebruiken. En van oude games is wel veel te vinden op internet, maar als je een nieuw spel wilt spelen is het handig als je een beroep kunt doen op een netwerkje van vrienden die hetzelfde spel spelen als jij. Ook voor het spelen van games is zo'n netwerk handig. Uit het Europese onderzoek blijkt dat 20% van de fanatieke gamers altijd en 27% meestal met anderen speelt.
  • je moet ervan houden om een probleem te onderzoeken, veronderstellingen te testen en op basis daarvan weer nieuwe hypotheses op te stellen. Een game spelen is niets anders dan proberen te achterhalen welke regels de programmeurs in een spel hebben ingebouwd. Een soort achteraf programmeren dus. Daarvoor heb je een behoorlijk onderzoekende geest nodig, volgens mij.
Ik vermoed dan ook dat de fanatieke gamers mensen zijn die heel wat in hun mars hebben. In het persbericht van het Nationaal Gamingonderzoek vind ik alleen dat Nederlanders die wel eens een museum, theater of filmhuis bezoeken evenveel en soms zelfs meer gamen dan degenen die dit niet doen. Dat duidt er in ieder geval op dat fanatieke gamers meer doen dan alleen maar gamen, maar daarmee is mijn stelling natuurlijk nog niet bewezen. Vandaar dat ik het hele onderzoek wel eens zou willen lezen. Dus mocht je het beschikbaar hebben en mij een tijdje willen lenen: heel graag!

Geen opmerkingen: