maandag 2 juni 2008

Mediawijsheid in een spel: wie test er mee?

Naar het weblog van de testcoördinatorVoor het symposium Ugame-Ulearn dat gehouden is op 4 en 5 maart en waar ik met een aantal collega's ook een workshop mocht verzorgen, is aan een aantal studenten van het Grafisch Lyceum Rotterdam, de Haagse Hogeschool en de TU Delft (Computer Science) gevraagd om een spel te maken over mediawijsheid. Dat vind ik natuurlijk geweldig interessant: mediawijsheid zou volgens mij veel meer aandacht moeten krijgen, binnen en buiten het onderwijs, en gaming lijkt mij daarvoor een heel goed middel.

Nu zijn er al wel wat spellen te vinden op internet op dit gebied, maar over geen daarvan ben ik echt tevreden. Sommigen zijn erg educatief en weinig fun, van andere games is de vormgeving teleurstellend of ze bestrijken maar een heel klein aspect van het onderwerp mediawijsheid. Ik begreep van blogster Moqub die één van de organisatoren van Ugame-Ulearn was, dat de inhoud van het spel door de studenten zelf bepaald is. Dat maakt me wel nieuwsgierig: wat vinden onze studenten nu zelf van mediawijsheid? Wat denken zij dat belangrijk is om te weten? Maar daarover kon Moqub me nog niks vertellen. Wel liet ze me een paar beelden zien die in de game gebruikt worden en die waren prachtig!

Toen me gevraagd werd of ik één van de testers van het spel wilde zijn kon ik daarom geen nee zeggen. Ik wilde wel eens zien wat er nu eigenlijk gemaakt wordt. En het is natuurlijk ongelooflijk leuk om door het testen een steentje bij te dragen aan het spel. Want een spel kan alleen echt goed worden als het héél véél getest wordt.

Vandaar dat ik hier in dit blog, in overleg met de testcoördinator, een oproep doe voor nog meer testers. Wil je meer informatie over het testen of je aanmelden kijk dan even op het blog van Harald Warmelink en neem contact op met hem. Ik hoop dat er veel mensen meehelpen met testen zodat er uiteindelijk een educatief maar vooral ook leuk spel ontstaat op het gebied van mediawijsheid!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een tof initiatief! Ik wou dat ik mee kon testen. Help! Ik ben game-onwijs. Hoogste tijd dat ik daar wat aan doe, nu ook mijn kleinzoontjes straks zullen beginnen gamen.

Toeval, ik kan het niet laten van het te vertellen, maar vorige week stond ik met mijn grootste kleinzoontje nog net voor dat Grafisch Lyceum waarvan hier sprake. Ik dacht nog: wat onderwijzen ze hier en heb het opschrift nog gelezen. En te weten dat de jongeren daar een spel ontwikkelen dat jij als expert test ...En dat, wie weet, mijn kleinzoontjes straks zullen spelen.

m2cm zei

@Janien,
Ik denk dat jij ook mee kunt testen hoor! Het is juist ook van belang dat iedereen het spel gaat spelen. Alleen dan kun je erachter komen of het spel ook geschikt is voor iedereen. Je kunt het voorleggen aan de testcoördinator, maar ik denk dat hij blij is als je meedoet!

Anoniem zei

Hoi Margreet,

ik ben zooooo benieuwd wat je ervan vindt, wel eerlijk zeggen hoor ;)

Moqub