Omdat er zoveel gemopperd wordt op de rekenvaardigheden van leerlingen en (aankomende) leerkrachten leek het me een goed idee om deze titel eens te bekijken. Verbetert het spel je rekenvaardigheid? En, wat ik zelf nog interessanter zou vinden: leer ik er nieuwe/andere manieren mee om dingen te berekenen? Aan de slag ermee!
Als je spel Rekentraining opstart kun je, na je te hebben voorgesteld aan Dr. Kagayama, kiezen uit drie opties:
- Dagelijkse test
- Rekenen volgens de Dr. Kageyama methode
- Oefeningen.
Helaas werd het op level 2 niet veel beter. De sommen werden wel iets lastiger en ik mocht ook gaan vermenigvuldigen maar echt lastig werd het niet. De dagelijkse training focust daarmee vooral op inoefenen en niet op het vergroten van het begrip van berekeningen.
Maar er is meer te vinden in het spel dan de dagelijkse training. Bij de Dr. Kageyama methode, waarbij je in een matrix de tafels van vermenigvuldiging invult, kun je een wedstrijdje opzetten met een aantal anderen. Dat is natuurlijk uitdagender dan spelen tegen een computer die niet op jouw niveau speelt.
Wat betreft de rekenmogelijkheden zelf is het onderdeel Oefeningen het meest interessant. In dit onderdeel van het spel krijg je de grootste variatie aangeboden in het rekenen. Je kunt er optellen en aftekken, vermenigvuldigen en delen, maar ook samengestelde sommen doen (van 10x steeds de waarde x aftrekken totdat je eindigt op 1x, of andersom steeds weer een x optellen bij de vorige waarde tot 10x) en bij sommen ontbrekende getallen invullen. Nieuw is het allemaal niet, maar wel redelijk gevarieerd. Jammer is dat bij dit onderdeel tegen anderen spelen niet mogelijk is: je kunt alleen je eigen score verbeteren. Anders dan bij de meeste spellen kun je niet een historisch verloop opvragen van je prestaties: je ziet alleen de hoogste 3 scores.
Wat is mijn conclusie? Met het spel Rekentraining kun je, met het nodige doorzettingsvermogen, goed je rekensnelheid verbeteren. Echt leuk wordt het spel niet: de dagelijkse test vind ik veel te weinig uitdagend en ik zal zelf niet zo gauw mijn vrienden uitdagen voor een wedstrijdje rekenen op de Nintendo. Maar als ik een rekentest zou moeten doen dan kan ik me voorstellen dat een wedstrijdje op de DS leuker is dan samen sommen maken op papier.
Ik zou daarom ook best een paar Nintendo's willen hebben in elke basisschool. Dat biedt je de mogelijkheid om leerlingen bij wie het rekenen nog wat moeizaam gaat extra oefenmateriaal te geven. Extra oefenmateriaal aanbieden aan leerlingen die op een lager niveau zitten is vaak lastig omdat ze meestal niet met plezier rekenen en je bovendien wilt voorkomen dat je ze een stempel opdrukt. Maar welk kind wil er nu niet een Nintendo mee naar huis? En als je dan na verloop van tijd kunt zeggen dat je het hoogste niveau hebt bereikt en je kunt je vriendjes uitdagen voor een wedstrijd, dan is je 'achterstand' ineens een 'voorstand' geworden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten